Dalian Wanda gaat in de toekomst samenwerken met de warenhuisketen Suning. Alibaba zet zijn geruisloze omvorming van de kleinhandel voort door een partnerschap met de keten van huishoudtoestellen Midea. Beiden gaan een reeks onbemande Xiaomaigui winkels openen. Tenslotte nemen zowel Tencent en JD.com een aandeel in online modewinkel Vipshop.
Wanda voorzitter Wang Jianlin heeft na een periode van nadenken vorige week meegedeeld dat zijn groep in de toekomst van plan is intens te gaan samenwerken met de leidende kleinhandelsketen voor huishoudtoestellen Suning. Wang zei nog van plan te zijn om de komende 10 tien jaar naast de bestaande 212 ‘Wanda Plazas‘ er 1000 bij te bouwen zodat 90% van de steden gedekt zouden zijn. In een Wanda Plaza komen jaarlijks tussen 15 a 20 miljoen personen over de vloer.
Voorzitter Zhang Jindong van Suning verklaarde de komende 3 jaar 15.000 winkels te willen openen. Hij zei dat de gegevens, de logistiek en de financiële producten al verbonden zijn met het internet. Wang Jianlin speelt uiteraard graag in op de uitbreiding van Sunings fysieke winkels, maar wil de keten ook helpen met uitbreiding naar integratie waarbij eveneens supermarkten met vers voedsel en producten voor jonge moeders behoren tot en met ruimte voor restaurants en ontspanning. Zelf kent Wanda minder succes met de eigen schaarse initiatieven tot het online reserveren van maaltijden en het boeken van parkeerplaatsen. Met andere woorden: Wang wil zowel de eigen ‘Wanda Plazas’ ontwikkelen maar ook meehelpen hoe hij kan inspelen op verdere uitbreiding van Suning.
Xiaomaigui
Alibaba is echter de kampioen bij het ontwikkelen van de aan de gang zijnde offline-to-online omwenteling. De grootste e-commerce groep heeft aandelen in de offlineketens Intime Retail, Sun Art Retail Group, Sanjiang en ook Suning. Voorts werkt al een tiende van de Chinese gewone winkels met de groep samen voor inventaris en bestellingen. Alibaba opende tenslotte eigen HEMA winkels die eveneens fungeren als afhaalpunten voor wat online besteld is, maar waar je in het restaurant de net gekochte verse producten kan laten bereiden.
Nu komt er nog het nieuw concept Xiaomaigui bij dat een gemeenschappelijk initiatief is van Alibaba en Midea. Het onbemand winkelconcept waarin tijdens de eerste fase 50 miljoen yuan wordt geïnvesteerd, is gebaseerd op RFID maar kent ook sensoren en GPS. De klanten moeten enkel een code scannen om binnen te treden en ook de betaling duurt nauwelijks vijf seconden. De terminals die nu in massa vervaardigd worden, kunnen tot 20.000 eenheden per maand verwerken. Binnen 18 maanden zou Xiaomaigui in de meeste eerste rangs- en tweederangs steden aanwezig zijn.
Vicevoorzitter Wang Jianguo van Midea is optimistisch over de toekomstige slimme kleinhandel. Alibaba zal Midea bijstaan qua cyberveiligheid, het mobiel betalen en cloud computing. De internetgiganten investeren allen aardig in de integratie van offline en online winkelen. Concurrent Tencent heeft zich ingekocht in de keten Yonghui waarvan het de nieuwe eenheid ‘Super Species’ wil ontwikkelen en integreren met WeChat en WeChat Pay.
Vipshop
Deze week hebben ook de Internetgroten Tencent en JD.com samen 12 % van de aandelen gekocht bij de beursgenoteerde online modewinkel Vipshop. Tencent verwerft 7% en JD.com 5,5%. Vipshop werd in 2008 te Guangzhou gesticht en in maart 2012 te New York op de beurs genoteerd. Tijdens het derde kwartaal bedroeg de netto opbrengst 15 miljard yuan, 27% meer in vergelijking met vorig jaar. Tencent zal toegang tot Vipshop verlenen via WeChat Wallet en bij JD.com komt de toegang op de eerste pagina van de mobiele app. Vooral de positie van Tencent in de online kleinhandel wordt door het dubbel initiatief versterkt. Voor JD.com is de kleding eerder iets complementair want diens sterkte ligt in elektronica. Stichter voorzitter Shen Ya van Vipshop spreekt over een win-win situatie.
Hoe dan ook de grote internetgroepen verwerven almaar meer invloed, worden machtiger en verzamelen in hun kielzog een vrij divers ecosysteem van initiatieven en toepassingen. De Chinese website 36kr.com rapporteerde dat Tencent sinds 2010 al in meer dan 400 firma’s investeerde terwijl de site er voor Alibaba 201 telde. Sommigen stellen zich de vraag of deze evolutie wel gezond is. De omzet van de giganten neemt immers jaarlijks met de helft toe, terwijl de gemiddelde bedrijfsgroei 15% tot 20% bedraagt. Kleine internetbedrijven die niet bij een van de grote internetgroepen aansluiting vinden, vrezen het zogenaamde ‘Mattheus effect’ waarbij de giganten almaar groter worden.
Bronnen: China Daily, en.ce.cn, SCMP