Onbemande voertuigen en vliegtuigen zijn hot in China. De technologie komt tot ontwikkeling en het aantal toepassingen neemt onophoudelijk toe. Nu doen onbemande wegwalsen en asfalteermachines hun intrede bij de wegenbouw.
Reporters van persbureau Xinhua gingen kijken bij de aanleg van een snelweg die Panzhihua in de provincie Sichuan zal verbinden met Dali in de provincie Yunnan.
Coördinatoren i.p.v. chauffeurs
‘Gigantische machines leggen asfalt aan. Hun bestuurders zijn eerder coördinatoren dan chauffeurs. Informatie over de omgeving werd (en wordt) verzameld via navigatie, straalverbindingen, millimetergolfradar en andere sensoren die op de voertuigen zijn geïnstalleerd. Die informatie maakt de planning mogelijk van een optimale inzet van de voertuigen. Een datacenter levert met afstandsbediening de instructies om de werkzaamheden te coördineren’.
Intelligente infrastructuur
Xuzhou Construction Machinery Group, Sichuan Railway Investment Group en Tsinghua Universiteit hebben samen deze ‘onbemande technologie’ ontwikkeld. De snelweg van Panzhihua naar Dali is een belangrijk onderdeel van een plan voor intelligente infrastructuurwerken in China. Het is een project dat voor meer dan 80 % voorziet in de aanleg van bruggen en tunnels. De kwaliteitseisen zijn zeer hoog. Een team onderzoekers van de Tsinghua Universiteit, gespecialiseerd in ‘intelligente bouw’, heeft het ‘brein’ van het onbemande aandrijfsysteem ontworpen.
Kwaliteit
Onbemande bouwvoertuigen kunnen onder complexe werkomstandigheden worden bediend, zodat ze precisiewerk tot op de centimeter leveren, wat de kwaliteit aanzienlijk kan verbeteren en kosten besparen. Zo wordt realtime toezicht op bouwplaatsen mogelijk. De onbemande voertuigen beschikken ook over functies zoals automatische tijdige waarschuwingssignalen en systemen die noodstops mogelijk maken en obstakels vermijden.
China heeft een plan
In de eerste tien maanden van 2019 had China meer dan $ 225 miljard aan wegenbouw uitgegeven. Volgens een richtlijn van ministerie van Verkeer zal China de toepassing van geavanceerde technologieën in de wegenbouw nu versnellen. In het document dringt de overheid er ook op aan om bij de aanleg van snelwegen en het beheer van het wegennet meer en beter gebruik te maken van 5G-communicatie, uiterst nauwkeurige positionering, edge computing en het BeiDou-navigatiesatellietsysteem. De onderzoekers van Tsinghua zijn ervan overtuigd dat met de supersnelle connectiviteit en de low latency (de kleinst mogelijke vertraging in het doorgeven van signalen) van het 5G-netwerk er nog meer onbemande intelligente bouwlocaties in China zullen komen.
Bronnen: China Daily, Xinhua, globalconstructionreview.com, Wikipedia, dfbonline.nl (De Financiële Begrippenlijst)