Online groepskoop wint aan populariteit

Het aantal Internetters dat meedoet aan groepskoop is na een terugval tijdens het eerste kwartaal opnieuw aangegroeid tot 125 miljoen. Het blijft nog een onvolwassen aankoopkanaal waarbij vooral de betrouwbaarheid niet altijd gegarandeerd is. Toch voorspellen kenners dat de huidige gebruikersgroep van stedelijke jongeren uiteindelijk zal doorbreken naar een breder publiek.
Bij groepskoop ontvangen de deelnemers een bon die recht geeft op een ferme reductie gedurende een zeer korte tijd. De reductie varieert tot soms over de 50 % en de onderwerpen variëren van maaltijden, kledij over saunabaden en yogaklassen tot en met goud. De eerste groepskoop-site dateert uit 2010. In maart dit jaar waren er in totaal 4015 groepskoop-sites en die maand kwamen er 732 nieuwe sites bij. Het aantal sites bedroeg 5000 in juni en het aantal gebruikers 42 miljoen  en dit is 125 % hoger dan in december vorig jaar, aldus cijfers van Analysys International.
Het is vooral de jonge generatie uit de middenklasse met nettoegang die momenteel aan groepskoop doet, de doorbraak naar de lagere inkomens wordt pas later verwacht. Momenteel zit de sector met een probleem van geloofwaardigheid. Dit werd acuut tijdens het voorjaar toen een vooraanstaande groepskoop-site een wedstrijd uitschreef. Het publiek kwam er achter dat de twee winnaars twee personeelsleden van de groep waren en meteen was het vertrouwen aangetast. Soms zijn de goederen niet van de beloofde kwaliteit, als ze al geleverd worden met de beloofde reductie. Een verbruikersorganisatie vertelt dat 10 % van de door hen ontvangen klachten betrekking heeft op groepskoop. Volgens een onderzoek van Internet Society of China scoren de groep koops-sites 63 op 100 punten betreffende hun geloofwaardigheid, lager dan het gemiddelde. De regulering van de sector staat nog maar in de kinderschoenen en deze hinkt na op de snel evoluerende realiteit. Volgens CEO Feng Xiaohai van de populaire site Manzuo kan iedereen het business-model kopiëren en dat nog zonder de financiële garanties te kunnen bieden. Volgens Feng zou er een beoordelingssysteem voor de geloofwaardigheid op poten moeten gezet worden dat fair en transparant is.
Handelaars
Voor verkopers zijn de groepskoop-sites een middel om hun product bekend te maken bij een breder publiek. De kleinhandelaars houden vooral rekening met het mobiel internet want de verkoop via de GSM beliep tijdens het tweede kwartaal 1,67 miljard yuan. Kleinhandelaars investeren sterk in deze mobiele handel. In juni genereerde 360buy.com 2 miljoen yuan zakencijfer uit mobiel shoppen. Yihaodian heeft in

Shopping wall


70 metro’s te Shanghai “shopping walls” geïnstalleerd: gebruikers kunnen een product uit de muur kopen door de code van hun gewenst product uit de muur in te geven op hun GSM. De goederen worden geleverd binnen de 24 uur.  Yihaodian is van plan meer van deze “shopping walls” in andere steden te lanceren en zelfs tot en met virtuele supermarkten in lokale gemeenschappen.” Lashou.com is optimistisch over de toekomst: hun team bedraagt 4500 personeelsleden en de dienst bereikt al 150 eerstelijns- of tweedelijnssteden. Eind dit jaar zou dit aantal uitgebreid moeten zijn tot 500 steden. Manzuo voorspelt dat de huidige belangrijkste items als voeding en dranken op termijn zullen aangevuld worden door items uit kunst, literatuur, opera en drama.
Wuhan
In de stad Wuhan hebben de 13 groep koops-sites van januari tot juli 1000 verkoopsactiviteiten georganiseerd met een totaal van 915.000 bestellingen en een totaal verkoopcijfer van 32.000 miljoen yuan. Een gemiddelde bestelling bedroeg 110 yuan en de vermindering betrof gemiddeld 61 %. Voedsel scoort het hoogst en ook filmtickets lagen goed. CEO Xu Maodong van 55tuan werkt samen met de supermarktgroep Wuhan Plaza om verminderingen toe te staan die meer bedragen dan een VIP-kaart houder kan krijgen. Carrefour-Wuhan is begonnen  samen te werken met Meituan aan wie ze voor een trendy shirt een vermindering toestond van 59 yuan tot 20 yuan. Op 2 dagen was de voorraad uitverkocht. Ook hier stelt zich het kwaliteitsprobleem. Hoewel de kwaliteit bij de grote ketens minder te wensen overlaat, is het toch zo dat deze groten toch eerder korting aanbieden voor producten die minder bekend of gebruikt zijn. Het is dus nog een uittesten door de ketens die het kanaal kunnen gebruiken voor ongekende nieuwe producten. De supermarkten leren dus hoe e-commerce te doen, maar van hen verwacht de gebruiker dat wel dat ze de gewenste kwaliteit en kwantiteit leveren. Kortom de groepskoop zit in een volle opgroeifase met alle puberteitsverschijnselen vandien.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *