Online toerisme gonst van bedrijvigheid

Aan de top van de online reisbureaus is door wedijver tussen de groten Ctrip en Qunar aardig wat aan het schuiven, maar ook bij de kleinere intiatieven in de nichemarkten gonst het van nieuwe bedrijvigheid.

ctripboothAan de top van het online toerisme heerst een wedijver tussen Ctrip die als marktleider gezien wordt en concurrent Qunar die sterk komt opzetten. Door Bloomberg ondervraagd zeggen analisten dat Qunar waarvan verwacht werd dat het verlies zou leiden tot 2017, dit jaar de omzet zou zien stijgen met 71%. Dat is meer dan tweemaal de voorspelde groei bij Ctrip dat sinds 2003 winstgevend is. Beiden hebben wel een verschillende strategie om aan hun centen te komen. Ctrip neemt volgens Eric Chen bij CIMB Securities de traditionele benadering van een toeristisch agentschap waarbij het een commissie neemt op boekingen, terwijl Qunar toelaat deals te zien van een massa aan providers, betaald wordt per klik op de reclame om klanten naar hen te sturen. De waarde van Qunar bedraagt 14 maal het verkoopcijfer terwijl dit bij Ctrip 5,7 maal bedraagt.
Qunar combineert een technologie cultuur met een groot offline verkoop team, terwijl het management een groeistrategie heeft die goed wordt uitgevoerd aldus nog Chen. Teken aan de wand dat er wat verandert, is de verkoop tijdens het vierde kwartaal van Ctrip aandelen door Oppenheimer Funds die daarentegen de participatie in Qunar opdreef zodat het nu de grootste aandeelhouder wordt. Qunar voegde vorig jaar meer kleinere fysieke agentschappen toe en kon zo over de kwartalen een groei met 100 % handhaven, aldus Chief Strategy Officer Yilu Zhao. Qunar zelf verwacht dat de omzet in 2014 zal verdubbelen tot $ 160 miljoen. De uitbreiding geschiedt in alle zakensegmenten waaronder vliegtuigen, hotels en toerpakketten. Vooral bij hotelreservaties werd meer personeel aangenomen want de hotelboekingen stegen met 85%, terwijl dit cijfer bij Ctrip 69 % bedroeg: nu heeft Qunar een netwerk met 223.000 hotels. Zoekmachine Baidu bezit een meerderheidsaandeel bij Qunar, terwijl het in de VS gebaseerde Priceline Group wat minder dan 10% aandeel heeft in Ctrip. Expedia is de grootste aandeelhouder in Elong, de kleinste van de drie Chinese online reiswebsites.
Nieuw is dat Qunar een alliantie gevormd heeft met 22 hogere hotelgroepen nadat het al een substantiële groei bereikte in midden- en lagere hotels. De 11687 meersterrenhotels leden in 2013 een verlies van 2,1 miljard en staan onder druk om hun bezetting te verbeteren. Vooral de vier- en vijfsterrenhotels zagen een snelle daling van hun winst per kamer en online boeken kan allicht hierbij helpen. Krachtige troefkaart die Qunar kan uitspelen zijn de gebruikersgegevens want dagelijks verkoopt het 250.000 vluchttickets wat ongeveer een vijfde betekent van het Chinees totaal. Deze berg aan adressen en informatie is op zijn beurt geld waard. Kortom er beweegt aardig wat aan de top van het online toerisme

Niches

Ook langs de andere kant van het spectrum heerst heel wat bedrijvigheid in de nichemarkten waar ook hevig in geïnvesteerd wordt. Hu Jie startte zijn eigen website Xianlvke die Chinese reizigers de mogelijkheid biedt gidsen in het buitenland te boeken. Hij kreeg het idee toen hij bij een bezoek aan Zurich door een gids geïntroduceerd werd bij de burgemeester, wat hij een fantastische ervaring vond. Nu heeft Xianlvke 2000 lokale gidsen geregistreerd in Azië, Europa en Latijns America. De relatie tussen de reiziger en de gids is meer persoonlijk dan zakelijk en de reizigers betalen de gids wel 1000 yuan per dag. Xianlvke heeft nog maar 10.000 geregistreerde gebruikers, kreeg al miljoenen aan investeringen en plant het lanceren van een mobiele toepassing.

sjijiebang

CEO Shijiebang Dennis Zhang (l) met investeerder Jerry Yang rechts

Een ander online reisbureau Shijiebang.com werd in 2012 opgezet en biedt op maat gesneden pakketten aan door het delen van reiservaringen. CEO Zhang Pinghe beweert al 4 miljoen gebruikers te hebben die ondersteund worden door 2000 tot 3000 helpers met ervaring zowel in Australië, VS of Europa. De helpers van Shijiebang weten bijvoorbeeld of er naast het hotel een winkel te vinden is of niet: ze helpen de toerist maar ontmoeten hem normaal niet persoonlijk. De helpers worden betaald naar gelang hun diensten. Na twee jaar ervaring heeft Shijiebang standaardproducten ontwikkeld op basis van ervaringen van gebruikers: de populaire items worden gebruikt om de standaardproducten op te stellen.
Zanadu is een online agentschap dat focust op een elite en luxehotels. De meeste klanten zijn frequente reizigers uit eerste-of tweederangs steden. Zanadu zoekt dus partnerschappen met boetiek hotels en maakte al winst in 2014. Volgens Wei Changren van CTCNN.com die de sector gadeslaat en analyseert, bestaan er mooie vooruitzichten voor de toeristische firma’s die zich op de nichemarkt richten. 100 miljoen Chinezen die jaarlijks het buitenland bezoeken bieden wel mogelijkheden.
Bronnen: China Daily, Wantchinatimes

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *