Zowel qua online aankopen, sociale media, smartphone gebruik, het online betalen als nog op andere terreinen zoals showroomen en het gebruiken van de gsm als scanner ligt China een straatlengte voorop, aldus de uiteenzetting van Ed Sander van “ChinaTalk” op een Madariaga-conferentie die gewijd was aan een analyse van het consumentengedrag in China.
De Madariaga-Europacollege Stichting hield donderdag een conferentiedag over het consumentengedrag in China. Vandaag hebben we het over het online verbruik dat duidelijk verder staat dan in Europa. Morgen stellen we een andere presentatie voor, namelijk het portret van de migrant in China. De uiteenzetting over de online consumenten werd gegeven door Ed Sander van het Nederlandse “China Talk“, die zelf twee jaar in Xian verbleef.
Zopas kende China op 11/11, ‘vrijgezellendag’, het jaarlijkse hoogtepunt van de shopping. Alibaba verkocht op zijn 2 platformen Taobao en TMall voor $ 9,3 miljard op 1 dag: dat is vijf maal de jaarlijkse e-commerce omzet in België die vorig jaar €1,8 miljard bedroeg. Het aandeel van de bestellingen die via het mobieltje geplaatst werd, verdubbelde tot 43 %. 10 % kwam uit ruraal gebied, daar is vast nog ruimte voor uitbreiding. Concurrent Jingdong kreeg 14 miljoen bestellingen binnen voor 35 miljoen producten en de blitse gsm-producent Xiaomi verkocht op vrijgezellendag 1,16 miljoen smartphones en dit voor $ 254 miljoen. Dit kon gelden als smaakmaker.
Momenteel telt China 641 miljoen internetgebruikers en daarvan gebruiken 527 miljoen hun smartphone om online te gaan. Gezien maar de helft van de bevolking online is en van de internetters zowat een kleine 50% winkelt, is verdere uitbreiding mogelijk. De groei van de online B2C e-commerce verkoop stijgt nergens zo snel als in China: die bedraagt 62 % het laatste jaar terwijl het wereldgemiddelde 20% bedraagt en de dichtstbijzijnde concurrent India 31 % groei haalt. Nergens ter wereld doet de online shopper zo veel bestellingen als in China: in China ligt dit op 5,88 per maand, terwijl het Verenigd Koninkrijk en India 3,75 halen. De afgelopen jaren zien we ook dat het segment consumer-to-consumer (C2C) proportioneel afneemt ten voordele van het segment business-to-consumer (B2C) wat wijst op een rijper worden van de markt. Momenteel neemt het aandeel van de online verkoop 12,45 % in van de totale verkoop. Twee van de 5 grootste kleinhandelketens zijn online initiatieven: bovenaan staat TMall met een omzet van 347 miljard, op twee staat Suning, op drie Dashang, op vier Gome en Jingdong staat op vijf met 121 miljard omzet.
91 % van de Chinese internetgebruikers hebben een account bij een sociaal medium. Ter vergelijking: dit is 67% in de VS. De Chinese gebruiker spendeert gemiddeld per dag 46 minuten op de sociale netwerken. Er zijn meer dan 100 sites met blogdiensten met in totaal 1,3 miljard accounts. Dus heeft de gemiddelde surfer meerdere accounts. Sina Weibo ontvangt dagelijks gemiddeld 77 miljoen gebruikers en per maand zijn dat er gemiddeld 167 miljoen afzonderlijke gebruikers. De Chinese karakters laten ook toe dat de Chinees per bericht meer gezegd krijgt dan zijn collega die met het westers alfabet werkt. Het fenomeen WeChat trekt met 468 miljoen gebruikers per maand veruit de meesten aan. Niet enkel chatten is mogelijk maar ook ingesproken boodschappen kunnen worden verstuurd.
83 % van alle internetters gebruiken dus hun smartphone om online te gaan: in geen ander land ligt het percentage ook zo hoog. In België heeft maar een derde van de bevolking een abonnement op mobiel internet en maar 16 % gebruikt de gsm om aankopen te doen. In China ligt de verhouding tussen het winkelen via de pc tegenover winkelen via de smartphone ongeveer half om half. Wereldwijd wordt nergens de gsm zo vaak gebruikt om aankopen te doen. 55 % van de Chinese internetgebruikers gebruikten hun gsm om aankopen te doen, terwijl dit in de VS maar 19% bedraagt. Webwinkel Yihaodian heeft op metropanelen zelfs borden met de producten die het meest in trek zijn en via een gewone scan van de code onder het product kan je het bestellen zonder een winkel te hoeven in te stappen.
Om te betalen bestaan er verschillende systemen zoals Alipay Wallet en WeChat betaalsysteem. Ook het ‘showroomen’ of het gebruiken van de smartphone in de winkel om te verifiëren of het gewenst product niet goedkoper is in een ander verdeelpunt uit de buurt, is nergens zo wijd verspreid als in China. Dit gebeurt vrij vlot door het inscannen van de productcode via de gsm. Uit een peiling over topmerken uit 178 diverse nijverheidstakken en bij 13500 consumenten in 30 steden blijkt de Chinese verbruiker voor 35 % buitenlandse producten te kopen en voor 65% binnenlandse. Dat de Chinese toeristen veel taxfree kopen in het buitenland gaven we al weer. Minder bekend is dat deze belastingvrije aankoop van buitenlandse producten ook online mogelijk is. Nergens ter wereld kijkt een zo laag percentage van de bevolking elke dag naar tv: maar 66%. Naar verluidt hebben de Chinezen de buik vol van altijd maar het herkauwen van anti-Japanse oorlogsverhalen. In het elke dag videokijken via pc, mobieltje of tablet moet China met 33% enkel Rusland laten voorgaan met 44%. Hier ligt dus een grote kans voor de diverse online diensten in mobiele video.
In China bestaat maatschappelijk wel het probleem van een gebrek aan vertrouwen vooral bij een eerste contact of product. Alibaba heeft daar voor zijn afdeling kledij dit op gevonden: de betaling gebeurt pas wanneer de consument zich tevreden verklaart na de zending ontvangen te hebben. Begin juli bood Alibaba 20.000 producten aan onder dit systeem met 126.000 kopers die 134.000 stuks kochten. De transacties werden voor 87 % voltrokken.