Ontluikende partnerschappen: Apple-Didi; Amazon -Gome

De afgelopen week zijn twee grote Amerikaanse bedrijven een partnerschap aangegaan met een Chinese partner. Apple belooft $ 1 miljard te investeren in taxiapplicatie Didi. Anderzijds heeft Amazon in de kleinhandelsketen Gome een partner gevonden om hun producten te verdelen. Wat zit daar achter?

didichuxingDe taxiapplicatie Didi Kuaidi heet nu officieel Didi Chuzing en de waarde van het bedrijf wordt op $ 20 miljard geraamd. Apple dat op een berg cash van $230 miljard zit, investeert nu een miljard in Didi dat vorig jaar nog $ 1 miljard verlies maakte. Toch vindt Didi dat ze met 10 miljoen taxiritten per dag in maart de grootste mobiele transportapplicatie zijn ter wereld. Naar eigen zeggen heeft Didi 300 miljoen gebruikers en draaide het break-even in de helft van de 400 steden waar het functioneert. Apple doet dus een ernstige investering in Didi en niet in de Amerikaanse concurrent Uber.
Om dit te begrijpen gaan we even terug naar de lancering van de betaalapplicatie Apple Pay in februari. We mogen aannemen dat Apple graag ook zijn betaaldienst wil slijten aan de Chinese meest succesvolle taxitoepassing. Bovendien koestert Apple ook plannen in de sector van de auto’s zonder chauffeur en misschien kan Didi op termijn een bondgenoot zijn. Last but not least zijn de relaties tussen Apple en China vertroebeld na het sluiten van iTunes movies en iBooks eind april. Baas Cook is van plan naar China te gaan om daarover te onderhandelen met de autoriteiten. Tot nu toe had hij altijd verantwoordelijken tegenover zich van het Ministerie van Industrie en Technologie die maar wat blij waren Apple in zijn Chinese ontwikkeling technisch te kunnen steunen. Tijdens zijn volgende ontmoeting zal CEO Cook echter te maken hebben met de “content” verantwoordelijken van State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television die oordelen over de inhoud van wat via ‘iTunes movies’ of ‘iBooks’ de wereld ingestuurd wordt. Het is daarbij allicht wel behulpzaam dat Apple zich manifesteert als een investeerder in de eigen Chinese applicaties als Didi. Overigens heeft zowel Alibaba die eigenaar is van AliPay als Tencent dat Tenpay heeft, al aandelen in Didi. Het wordt dus druk op de markt van de taxiapps

 Amazon-Gome

Om de volle betekenis te begrijpen van de deal tussen Amazon en de winkelketen Gome moeten we even enkele maanden terug in de tijd. gome-storeToen kondigde koerierdienst SF Express aan om in Hubei een eigen luchthaven te zullen bouwen en het is daarmee de eerste koerierdienst in Azië met een eigen vliegveld en de vierde wereldwijd. Voor SF Express voorzitter Li Sheng is een dergelijke luchthaven cruciaal omdat gewone luchthavens eerder voor passagiers bedacht zijn, maar dit doet de vracht onnodige vertraging oplopen. Toevallig of niet, ook in februari registreerde Amazon zijn Chinees expeditie filiaal Beijing Century Joyo Courier Service. Op dat ogenblik lekte Bloomberg het Amazonplan “Dragon Boat” uit dat in het kort hierop neerkomt dat webwinkel Amazon in de toekomst meer een beroep zou gaan doen op een eigen logistiek systeem en dus minder blijven vertrouwen op FedEx, UPS, DHL  en andere bekende derde partijen om de pakjes te bezorgen. Ondertussen heeft Amazon 20 vliegtuigen geleased om de eigen logistiek te verbeteren.
Nu heeft Amazon China een strategisch partnerschap afgesloten met kleinhandelsketen Gome dat 1800 winkels bezit over 400 steden in China. Het partnerschap voorziet dat Amazon deze activa mag gebruiken in de concurrentiestrijd met JD.com en Alibaba die overigens volgens hun recentste resultaten beiden het afgelopen jaar sterke vooruitgang boekten.  Volgens National Business Daily kunnen de Gome-winkels gebruikt worden zowel als ophaalpunt voor de Amazonklanten en ook als showrooms waar de klanten producten kunnen uitproberen die beschikbaar zijn op het e-commerce platform van Amazon. Gome concurrent keten Suning kreeg vorig jaar in augustus van Alibaba een investering van $4,6 miljard om ook het offline en het online platform te gaan coördineren. Overigens heeft Gome ook een virtuele winkel geopend op Amazon en hoopt de keten te kunnen mee profiteren van door Amazon in het vooruitzicht gestelde beter ontwikkelde eigen logistiek systeem. Gome kondigde onlangs aan dat het dit jaar een winstdaling met 30 % verwacht. Een cash injectie is dus welkom.
Bronnen: FT, businessinsider, Week in China (HSBC)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *