China heeft de voorbije 10 jaren meer dan 1,4 miljoen km plattelandswegen aangelegd en verbeterd waarbij het aandeel van de asfaltering met 11% werd opgedreven. De aanleg van deze wegen hielp de armoede uit te roeien en is ook een voorwaarde voor revitalisering van het platteland en geïntegreerde ontwikkeling tussen stad en platteland. In de toekomst kunnen maatregelen worden verwacht om er de logistieke diensten te optimaliseren en de geïntegreerde ontwikkeling van passagiers-, vracht- en postdiensten te verbeteren.
China heeft het afgelopen decennium voortdurend de ontwikkeling van de transportinfrastructuur op het platteland gestimuleerd, wat de revitalisering van het platteland in de hand werkt. Het heeft er een netwerk van vervoersinfrastructuur waar provinciale wegen landelijke en stedelijke gebieden met elkaar verbinden, dorpswegen elkaar doorkruisen en dorpswegen het reizen tussen huishoudens en landbouwgrond vergemakkelijken. In het regeringswitboek getiteld ‘China’s Rural Roads in the New Era‘ staat dat de totale lengte van de plattelandswegen in China tegen het einde van 2023 4,6 miljoen km bedroeg. Sinds 2014 zijn er meer dan 1,4 miljoen km plattelandswegen aangelegd of verbeterd. Alle steden, gemeenten en administratieve dorpen waar de omstandigheden het toelieten, waren tegen 2019 aangesloten op verharde wegen en al deze dorpen waren tegen 2020 aangesloten op busdiensten, aldus het witboek.
Wegenbouw is een basis-, leidend en ruggengraatproject voor armoedebestrijding. Zonder plattelandswegen zou het moeilijk zijn geweest voor China om zijn doel van extreme armoede uit te roeien te bereiken, zegt prof. Su Wei van de Partijschool in Chongqing. Naast armoedebestrijding is de aanleg van wegen volgens Su ook een voorwaarde voor revitalisering van het platteland en de geïntegreerde ontwikkeling tussen stad en platteland. Su vindt de toegankelijkheid van plattelandswegen een van de belangrijkste factoren voor plattelandsbewoners om uit hun isolement te raken en te moderniseren. Met de ontwikkeling van het transportnetwerk kunnen verschillende grondstoffen, informatie en fondsen vlotter het platteland binnenkomen en hebben boeren ook meer toegang tot beter onderwijs, medische zorg en andere sociale middelen,wat een fundamentele rol speelt bij hun integratie in de maatschappij.
De plattelandswegen in China vormen de meest uitgebreide transportinfrastructuur van het land. Volgens het witboek heeft China de afgelopen 10 jaar eveneens resultaten geboekt bij de aanleg van plattelandswegen, met een grotere totale lengte, hogere technische normen en een betere toegankelijkheid. Uit de gegevens blijkt dat het aandeel van de geasfalteerde wegen in het totale aantal plattelandswegen de afgelopen tien jaar met 11,9 % is gestegen. Ondertussen zijn er verharde wegen aangelegd in ongeveer 30.000 steden en gemeenten en meer dan 500.000 administratieve dorpen. China heeft de financiële steun voor plattelandswegen geïntensiveerd. In de afgelopen 10 jaar is in totaal 4,3 biljoen yuan geïnvesteerd in vaste activa voor plattelandswegen, vertelde de viceminister van Transport Li Yang.
Hij benadrukte China’s inspanningen om de integratie van passagiersvervoer, vrachtvervoer en postbezorging op het platteland te versnellen. Li merkte op dat deze aanpak de wegenaanleg op het platteland heeft gekoppeld aan toerisme, ecologische ontwikkeling en economische groei, waardoor het inkomen van boeren effectief is gestegen. Uit de gegevens van het witboek blijkt dat tegen eind 2023 1.267 bezorgcentra op districtsniveau waren gebouwd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van passagiers- en vrachtknooppunten, post- en bezorgingsverwerkingslocaties, de opslag- en logistieke faciliteiten van bevoorradings- en marketingcoöperaties en magazijnen voor e-commerce.
China heeft niet enkel wegeninfrastructuur op het platteland verbeterd, maar heeft ook zijn ontwikkelingservaring gedeeld en geholpen bij de aanleg van wegeninfrastructuur in andere ontwikkelingslanden. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen aan armoedebestrijding, het welzijn van mensen en duurzame mondiale ontwikkeling, aldus het witboek. Het land heeft het Global Sustainable Transport Innovation and Knowledge Center opgericht als platform voor samenwerking en uitwisseling en voor het delen van China’s ervaring met de internationale gemeenschap. Sinds 2018 heeft China 24 ontwikkelingslanden, waaronder Cambodja, Servië, Rwanda, Namibië, Vanuatu en Niger gesteund bij de aanleg en het onderhoud van snelwegen en bruggen zodat hun transportinfrastructuur verbeterde.
Nu de infrastructuur voor vervoer op het platteland zich in de ontwikkelingsfase van hoge kwaliteit bevindt, is China van plan een nieuwe ronde te starten voor de verbetering van plattelandswegen. Het land zal de aanleg van plattelandswegen verder versterken om de industriële opwaardering en geïntegreerde ontwikkeling van de transportinfrastructuur met sectoren als toerisme te bevorderen en dit als onderdeel van de inspanningen ter revitalisering van het platteland zei Li. Hij voorzag dat de vervoersdiensten ook zullen verbeteren, met maatregelen om de logistieke diensten te optimaliseren en de geïntegreerde ontwikkeling van passagiers-, vracht- en postdiensten in plattelandsgebieden te verbeteren. Er zullen maatregelen worden genomen om meer mensen aan te moedigen om te werken aan wegenbouw- en onderhoudsprojecten op het platteland, meer werkgelegenheid te creëren en het gevoel van winst, geluk en veiligheid onder boeren te verbeteren. Momenteel verschaffen projecten voor de aanleg van plattelandswegen werk aan ongeveer 80.000 mensen, waardoor het gemiddelde inkomen per hoofd jaarlijks met ongeveer 8.500 yuan toenam, aldus het witboek. Het beheer en onderhoud van plattelandswegen biedt werk aan ongeveer 850.000 mensen met een gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking van ongeveer 13.000 yuan per jaar.
Bron Glkobal Times, Peoples Daily