Onverwachte effecten van een schipbreuk

Bij het ongeluk met de veerboot in Hongkong zijn tot nog toe 38 doden geteld. Zeven bemanningsleden van de beide betrokken schepen zijn gearresteerd. De berichtgeving over de ramp krijgt hier en daar een politiek ondertoon.
Tientallen mensen waren in de nacht van 1 oktober in het water terechtgekomen bij de botsing tussen een partyboot die werknemers van Hong Kong Electric samen met hun familie naar een vuurwerk bracht en een veerboot. De ferry kon aan land komen, het pleziervaartuig zonk onmiddellijk. Meer dan honderd mensen werden gewond en er is nog een onbekend aantal vermisten. De beide kapiteins en enkele bemanningsleden worden door de politie ervan verdacht dat zij ‘niet de bij wet vereiste zorg gedragen hebben voor de veiligheid van passagiers en schepen’. Velen in Hongkong zijn geschokt omdat dit soort rampen zelden voorkomt. Normaal gesproken is het scheepvaartverkeer goed geregeld in een havengebied dat zeer belangrijk is voor de handel, het toerisme en de visserij. De nieuwe hoofdbestuurder van Hongkong, CY Leung, zegt dan ook met klem dat het om een eenmalig incident gaat dat geen negatieve impact zal hebben. Er komt wel een onderzoekscommissie en 4 oktober wordt een dag van rouw. De nationale politieke leiders hebben, zoals zij dat gewend zijn, hun medeleven betuigd en aangedrongen op efficiënt en volgehouden reddingswerk. Beijing had ook bijstand aangeboden, maar Hongkong bleek over genoeg voorzieningen te beschikken. De nationale media besteden veel aandacht aan het ongeluk, wat ook zij gewoonlijk doen  als China een ramp treft waarbij mensen omkomen. Bepaalde personaliteiten en media in Hongkong fronsen echter de wenkbrauwen bij die aandacht en het hulpvaardige aanbod.Volgens hen is Beijing opdringerig om extra te benadrukken dat er niet alleen sprake is van twee systemen, maar ook van één land.
Xinhua, BBC, SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *