OogGetuige is een vaste rubriek op ChinaSquare. In samenwerking met Gordon Dumoulin (immigrant en dankbaar te gast in China) en zijn blog 5iZ brengen we info over de actualiteit van het dagelijks leven. Doel: een objectief en breder perspectief bieden op China.
In het volgende stuk gaat Gordon naar de supermarkt en hij zoomt in op een klein product dat velen bekend zal voorkomen.
De wereld en de markt veranderen supersnel, maar dit product, dit zeepje is een van die dingen die niet veranderen en er (hopelijk) altijd voor ons zullen zijn …๐
Als ik als kind in een Aziatische winkel in Nederland rondliep, was ik altijd onder de indruk en verbaasd over de exotische toiletartikelen, groenten en fruit. ๐๐ฒ๐ฒ & ๐๐น๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐น๐๐ผ๐ผ๐ฑ ๐๐ผ๐ฎ๐ฝ was een van die producten die mij fascineerden. Ook nu nog gebruik ik deze zeep af en toe en het is gewoon nog dezelfde verpakking, hetzelfde vertrouwde gevoel als tientallen jaren geleden. Waarschijnlijk is er tegenwoordig aan mijn emotie wat nostalgie toegevoegd ๐ Oude traditionele merken in China en overal ter wereld keren terug of krijgen een make-over. Deze zeep echter verkrijgbaar in de geuren sandelhout, jasmijn, ginseng of roos lijkt er gewoon al die tijd te zijn geweest. Je vindt ze meestal bescheiden op een lager schap in supermarkten of buurtwinkels.
…terwijl ze onverstoorbaar toekijken naar de tijd die verglijdt en de andere merken om hen heen die arriveren en weer vertrekken
1923 – 1949 – 2021
Bee & Flower brand wordt vervaardigd door ๐ฆ๐ต๐ฎ๐ป๐ด๐ต๐ฎ๐ถ ๐ฆ๐ผ๐ฎ๐ฝ ๐๐ผ. Een firma die binnenkort 100 wordt Ze werd in 1923 door Lever Brothers opgericht (het bedrijf dat in 1929 met het Nederlandse Margarine Unie tot Unilever zou fuseren). De fabriek werd in 1949 bij de oprichting van de Volksrepubliek China genationaliseerd. Het maakt vandaag 25 producten, en heeft een jaarlijkse capaciteit van 80.000 ton en 1300 werknemers. Het bedrijf lanceerde ๐๐ฒ๐ป๐ด๐ต๐๐ฎ ๐๐ฒ๐ฒ & ๐๐น๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐น๐๐ผ๐ผ๐ฑ ๐๐ผ๐ฎ๐ฝ in 1928 en dat merk is zijn altijd zijn paradepaardje geweest met in feite altijd dezelfde verpakking en samenstelling.
Het bedrijf maakt sinds 60 jaar ook zepen volgens voorschriften van de traditionele Chinese geneeskunde. Tegenwoordig kunnen klanten nog steeds vloeibare sandelhoutzeep (of andere) per liter kopen als ze hun eigen containers meenemen. Een traditionele service die nog steeds in de praktijk en springlevend is.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk in het Engels op 5iz-China Retail marketing of “surviving the times” (5iz-china.com)
De fotoโs zijn van https://www.shine.cn/feature/art-culture/1903221715/ , behalve de 1e, die nam Gordon Dumoulin in de supermarkt.
Ha, prachtig stukje nostalgie! Toen in september 1975 als student voor het eerst China binnen kwam, lag dit product al in het campuswinkeltje (https://oneturbulentyearchina1975.wordpress.com/2014/10/06/a-memorable-dinner/).
Dit artikel past ook goed bij de guochao, de ‘nationale trend’, die ruwweg een jaar geleden onder Chinese consumenten opgekomen is en nog steeds aan terrein wint. Meerdere van deze oude merken komen weer bovendrijven. Een ander voorbeeld dat bij mij gelijke nostalgische gevoelens oproept is frisdrank met een sinaasapplesmaak gemerkt Beibingyang (Noordelijke IJszee).