OogGetuige: Binnenkort meer batterijwisselstations dan benzinestations?

Gogoro heeft deze maand een belangrijke mijlpaal gehaald, met een half miljoen abonnees voor zijn batterijwisselstations voor elektrische motorfietsen. En dit alleen al in Gogoro’s thuisbasis Taiwan met een bevolking van minder dan 24 miljoen mensen.

Batterijwisselstation altijd in de buurt

Het bedrijf tekent momenteel elke dag ongeveer 340.000 batterijwissels op voor motorfietsen. Er waren meer dan 2.200 stations eind 2021. Er zijn meer dan 325 miljoen wissels van Gogoro-batterijen uitgevoerd sinds het bedrijf in 2015 van start ging. Ter vergelijking: er zijn ongeveer 2.400 benzinestations in Taiwan. Voor motorrijders in de meeste stedelijke gebieden ligt er intussen meestal een Gogoro-wisselstation op minder dan 1 km afstand. Gogoro gaat nu netwerken aanleggen op het vasteland van China en heeft ook andere landen zoals India en Israël op het oog.

Ook voor auto’s

Een andere kampioen op het terrein van verwisselbare batterijen, maar dan voor elektrische auto’s, is NIO. Dit merk heeft in China momenteel meer dan 900 batterijwisselstations voor zijn elektrische voertuigen. Het eerste station stond in 2018 in Beijing. Het voerde sindsdien meer dan 8 miljoen swaps uit. En dit jaar alleen al zijn er meer dan 3 miljoen van deze swaps uitgevoerd. Onlangs werd in Noorwegen het eerste NIO swapstation van Europa gelanceerd en eerder deze maand kondigde NIO een nieuwe fabriek aan in Hongarije voor de productie van swapstations voor de markt van de Europese Unie.

Snel en harmonieus

NIO, met zijn hoofdkantoor in Shanghai sinds de oprichting in 2014, heeft de ambitie om tegen 2025 ongeveer 4.000 stations te installeren (waarvan ongeveer 1.000 buiten China). Het streven is om ervoor te zorgen dat 90% van de gebruikers op minder dan 3 km van een batterijwisselstation woont (vergeleken met 29% vandaag). De 2e generatie NIO Power Swap Station 2.0, geïntroduceerd in april 2021, is in staat om tot 312 batterijwissels per 24 uur uit te voeren, gemiddeld 4-5 minuten voor de wissel inclusief in- en uitrijden. Een compleet proces zonder bestuurder, automatisch en in harmonisch door station en elektrisch voertuig bediend.

Verbazingwekkende ontwikkelingen

Een lijstje van verbazingwekkende ontwikkelingen op het gebied van groene technologie, van het bezit van batterijen tot abonnementen voor het wisselen van batterijen:

– Lagere aanschafkosten voor elektrische motorfietsen en auto’s zonder accu’s.

– Toenemende mogelijkheden om groene energiebronnen efficiënter aan te sluiten op het opladen van batterijen bij wisselstations en netwerken.

– Milieubeheer bij het inzamelen en distribueren, onderhouden of recyclen van batterijen.

De echte kern

Groene technologie gaat niet alleen over de eigenlijke kerntechnologieën zelf. Minstens even belangrijk is hoe de techniek in de samenleving kan worden toegepast om zo efficiënt mogelijk te profiteren van groene energie. Het aanpassen, innoveren en optimaliseren van het constant evoluerende proces vanaf de groene energiebron tot het eindgebruik open de deur naar de vooruitgang voor elke specifieke greentech.. en het milieu.

Dynamische ontwikkelingen in duurzame, gedeelde greentech mobiliteit.

De bovenstaande tekst is een bewerking van https://www.5iz-china.com/post/soon-more-battery-swap-stations-than-petrol-stations, met dank aan Gordon Dumoulin, onze correspondent in Beijing.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *