Na de eerste turbulente jaren, in het afgelopen decennium, toen het idee van deelfietsen in Chinese steden werd gelanceerd, is het concept nu succesvol.
Regelgeving en infrastructuur zorgen ervoor dat deelfietsen een ecologisch, logistiek en economisch pluspunt worden…
In Beijing gebeurden er in 2020 ongeveer 690 miljoen ritjes met deelfietsen. Om hinder te voorkomen heeft het stadsbestuur het aantal deelfietsen in de 6 dichtstbevolkte stadsdelen beperkt tot 800.000.
Geen chaos en hinder meer
Er zijn vaste ophaal- en afzetlocaties toegewezen. Er is nog nauwelijks mogelijkheid om je fiets zomaar ergens anders achter te laten, op niet toegewezen plaatsen. Dan kan je de gebruikte fiets niet vergrendelen en je lease beëindigen of anders riskeer je een boete. De ophaal-/afzetlocaties worden weergegeven in de navigatiekaart van de app voor het delen van fietsen.
Voor pendelaars
In de wijken in de voorsteden is het aantal deelfietsen aanzienlijk toegenomen. Miljoenen pendelaars gebruiken de voorziening om de laatste mijl van huis naar metro- of busstations naar hun werk te rijden en vice versa.
Dit stukje is een bewerking van Unexpected added values for shared bikes in Chinese cities 🙂. Met dank aan ooggetuige Gordon Dumoulin.