Sinds 2020 heeft Hongkong diverse maatregelen uitgevaardigd tot energiebesparing, bevorderen van groen vervoer, minder afval in de buurten en koolstofarme gebouwen. Wat opvalt is dat Hongkong zich wil ontwikkelen tot een internationaal centrum voor groene technologie en financies.
Met weinig energie-intensieve industrieën wordt de economie van Hongkong gedomineerd door de tertiaire sector. De grootste bron van koolstofuitstoot in 2019 was elektriciteitsopwekking (66 procent), gevolgd door transport (18 procent) en afval (7 procent). Samen zijn deze drie bronnen goed voor meer dan 90 procent van de totale lokale uitstoot
In navolging van de nationale tweeledige koolstofstrategie uit 2020 stelde toenmallg regeringsleider Carry Lam in 2021 het Hong Kong’s Climate Action Plan 2050 voor dat een specifiek tijdschema opstelde voor het bereiken van koolstofneutraliteit door vier decarbonisatie-tactieken : namelijk – -zero netto elektriciteitsopwekking’, ‘energiebesparing en groene gebouwen’, ‘groen transport’ en afvalvermindering. In zijn regeringsverklaring van 2022 voegde de nieuwe regeringsleider John Lee Ka-chiu daar nog nieuwe initiatieven aan toe.
Wat energiebesparing betreft is het doel om deze in overheidsgebouwen en infrastructuur met meer dan 6% te verbeteren tegen 2024-25. Qua groen vervoer zullen tegen eind 2027 700 elektrische bussen en 3,000 elektrische taxis worden geïntroduceerd. De komende 3 jaren zullen op overheidsgebied 7.000 parkeerplaatsen met oplaadpunten bijkomen voor elektrische voertuigen. Tegen 2035 zullen geen brandstof of hybride voertuigen meer worden vergund. Dit jaar worden testen uitgevoerd met elektrische taxi’s van de nieuwe generatie, elektrische dubbeldekkers met waterstofbrandstofcellen en zware voertuigen
Voorts zal afvalvermindering in de buurten worden bevorderd. : Om de doelstelling van nul storten in 2035 te bereiken, zal Hongkong ernaar streven de hele gemeenschap te betrekken bij afvalvermindering en afvalsortering voor recycling. Bovendien zal het de ontwikkeling van moderne afval-tot-energie verbrandingsovens versnellen
Nieuwe voorstellen dit jaar
Tijdens de huidige begroting 2023-24 werden een aantal nieuwe voorstellen gedaan. Het Bestuur maakt HK$200 miljoen vrij onder het New Energy Transport Fund om dit jaar testen te beginnen. met elektrische dubbeldekkers en zware voertuigen op waterstof-brandstofcellen. HK $350 miljoen wordt opzij gezet om toelagen te verstrekken aan vier veerbootmaatschappijen in de haven voor de bouw en proeven van elektrische veerboten en bijbehorende oplaadfaciliteiten. Voor de taxi-sector komt er een lening systeem opdat taxihouders hun bestaande voertuigen vervangen door elektrische.
Tijdens het huidig begrotingsjaar trekt HK$ 62 miljoen uit om gradueel de reikwijdte van de inzameling van voedselafval uit te breiden tot meer openbare en particuliere gebouwen, waaronder voedselproducenten, markten, hotels en grote winkelcentra. Ook wordt de proef ophaalactie voedselafval voor sociale huurwoningen uitgebreid naar in totaal 100 panden, waarbij circa 150.000 bewoners betrokken zijn
Groene gebouwen zijn een algemene trend geworden. In oktober laatstleden werden 55 gebouwen, waaronder de Bank of China Tower en Kai Tak Cruise Terminal Building opgenomen in de eerste Top 100 koolstofarme gebouwen uit de Greater Bay Area. Tijdens het bezoek van Chief Executive John Lee aan het Midden-Oosten in februari heeft begeleidend architect Nicholas Ho een voorakkoord met een petroleummaatschappij afgesloten om de voordelen van Hongkongs koolstofarme technologie toe te passen op een lokale slimme stad.
.ijdens de voorbije jaren hebben de burgers van Hongkong hun leefgewoonten aangepast zoals het meenemen van boodschappentassen bij het winkelen, het niet gebruiken van plastic rietjes en het actief sorteren en recyclen van huisvuil. Het Milieudepartement heeft heeft een nieuw buurtrecyclagenetwerk opgezet en verschillende projecten gelanceerd in 18 districten van Hong Kong om het publiek te steunen bij afval en recyclage en om een groen buurtleven te creëren.
Groene financiën
In 2018 lanceerde het bestuur het Government Green Bond Program, met een initieel leenplafond van HK $ 100 miljard. De uitgifte van de eerste golf van HK $ 20 miljard aan retailobligaties in mei 2022 breidde het aanbod van groene, duurzame financiële producten in Hongkong verder uit en bevorderde de ontwikkeling van groene, duurzame financiering. De regering heeft in januari 2023 offshore groene obligaties opgehaald tot het equivalent van 5,75 miljard dollar in Amerikaanse dollar, euro en RMB, de grootste ESG-obligatieuitgifte in Azië. Op 16 februari laatstleden volgde nog een groene overheidsobligatie van HK 800 miljoen.Wat de groene financiering van ondernemingen betreft, werd in 2021 het Green and Sustainable Finance Grant Scheme gelanceerd en heeft het sindsdien financiering verleend aan meer dan 200 gerelateerde schuldinstrumenten uitgegeven in Hong Kong, voor in totaal bijna US $ 70 miljard.
De huidige begroting wil dat Hongkong van een internationaal financieel centrum uitgroeit tot een internationaal centrum voorgroene technologie en financiën. Minister van Financiën Paul Chan is van plan daartoe dit jaar een Green Technology and Finance Development Committee te lanceren en eind dit jaar zal het Bestuur een International Green Technology Week organiseren. Verwacht wordt immers dat de wereldwijde markt van groene technologie tot 2030 jaarlijks zal stijgen met 31% tot $417 miljard in 2030.
Bron: China Today