Nadat het kanton Markam in Oost-Tibet in 2016 als een nationaal proefterrein voor e-commerce werd aangeduid, heeft ‘Markam East Tibet E-Commerce’ al 57 online winkels helpen opzetten. De 27 jarige Gyaltsen verdient door de online verkoop van lokale specialiteiten tweemaal zo veel als voorheen.
In 2016 werd Markam in Oost-Tibet aangeduid als een nationaal testgebied om e-commerce te promoten in landelijke gebieden. Markam East Tibet E-Commerce Co werd uitgekozen om dit initiatief te leiden. Manager Zhang Rongqiang legt uit hoe het e-commerce netwerk in Markam werd uitgebouwd. ‘Een diensten hub in de stad fungeert als brein en 23 rurale verkooppunten doen dienst als armen. De verkooppunten worden geleid door dorpelingen. Operatoren van de verkooppunten ontvangen en verzenden pakketten en helpen zij die niet weten hoe online te winkelen. De operatoren rekenen geen kosten aan in hun verdeel- en aankoopwerk voor de andere dorpsgenoten. Ze krijgen van het lokaal bestuur wel een som voor hun diensten’.
De 27 jarige Gyaltsen leerde manager Zhang kennen in een internetcafé waar ze beiden online speelden. Zhang nodigde Gyalsten uit om een online winkel op te zetten. Gyaltsen bleef echter nog in Qamdo op 300 km in een hotel werken. Ondertussen begon hij te denken dat er vraag zou zijn naar paddenstoelen en peper uit Markam. In 2019 deed hij vrijwilligerswerk voor ‘East Tibet E-Commerce’ waar Zhang hem alles leerde over e-commerce gaande van het vinden van leveranciers over het maken van foto’s tot online marketing. Na een jaar lange voorbereiding lanceerde hij zijn bedrijfje waarvan het kantoor en zijn fysieke winkel in de hub gevestigd zijn en waarvoor hij één jaar niets moet betalen. De 27 jarige verkoopt matsutake paddenstoelen, houten oren champignons en chili saus. Nu krijgt hij 200 tot 300 bestellingen per maand en dat levert hem 7000 tot 8000 yuan per maand op, het dubbele van vroeger. Bovendien leeft hij nu dicht bij zijn familie. Toen hij in Qamdo werkte, kwam hij maar twee maal per jaar naar huis zijn ouders bezoeken.
Ondertussen heeft East Tibet E-Commercee al 57 online winkels helpen opstarten. Ze verkopen instant boterthee, hoogland gerstkoekjes, pepersaus en matsutake-paddenstoelen. Hun omzet bereikte tijdens de eerste 7 maanden een omzet van 420.000 yuan. Markam is een voorbeeld van de groei in Tibetaanse e-commerce. Volgens het Tibetaans departement Handel bedroeg het aantal regionale online winkels eind juni 32.070 en dit betekent meteen 128700 banen voor de lokale bewoners. Tijdens het eerste semester groeide de omzet van de regionale landbouwproducten bijna met 39%.
In de armere gebieden zoals Tibet is het promoten van e-commerce een effectief middel om de verwezenlijkingen in de armoedebestrijding te consolideren. Bovendien brengt rurale e-commerce nieuwe technologieën, nieuwe kanalen en nieuwe ideeën voor de dorpelingen. Voor Gyaltsen is marketing de grootste hindernis. ‘Mijn online winkels blijken onbekend bij velen en krijgen niet genoeg bezoekers’. Hij weet niet goed hoe dit te verbeteren. Misschien is livestreaming een oplossing. Ook de opslagplaatsen en de logistiek moeten nog verbeteren voor een gezonde ontwikkeling op lange termijn.
Beijing Review