De stad Kanton (Guangzhou) heeft voortaan ook beslist het aantal voertuigen te beperken tot 10.000 nieuwe auto’s per maand en dit zowel tegen de files als tegen de luchtvervuiling.
Het was vorig weekend dat Kanton als vierde Chinese stad bekend maakte het aantal nieuwe inschrijvingen van voertuigen te zullen beperken. Voortaan wordt het aantal kleine en middelgrote voertuigen beperkt tot 10.000 per maand. Deze voertuigen worden gedefinieerd als niet langer dan 6 meter met minder dan 19 zitplaatsen. Sinds 2007 steeg het aantal dergelijke voertuigen in Guangzhou jaarlijks met 19 % per jaar. Daardoor is hun aantal gestegen van 1,67 miljoen tot 2,41 miljoen eind mei. Daartegenover is de wegcapaciteit maar met 2 % gestegen. Daarnaast zijn er in Kanton volgens China National Radio drie maal zo veel auto’s als parkeerplaatsen. Kantons stedelijke Transportcommissie zei dat de erger wordende luchtvervuiling er toe leidde dat Kanton het voorbeeld volgt van Shanghai, Peking en Guiyang (Guizhou). In meer dan 27 % rijdt het wegverkeer in Kanton aan minder dan 20km/u en dit moet 25 km/u worden tegen 2015.
Shanghai was de eerste stad in 1994 die met een quotasysteem ging werken en een toekenning na veiling: dit hielp het aantal auto’s te beperken tot 1,95 miljoen eind 2010. Nogal een verschil met de 5 miljoen auto’s in Peking die pas in december 2010 haar quota systeem uitvaardigde, namelijk tot 240.000 per jaar. Volgens de site autohome.cn zou Kantons nieuw systeem de autoverkoop in de stad doen dalen met 47 % vergeleken met de 226.190 vorig jaar. Dit zou echter de algemene autoverkoop in China die vorig jaar meer dan 18 miljoen bedroeg, nauwelijks beïnvloeden. In het debat over de transportpolitiek vinden sommigen dat nog steeds te weinig gedaan wordt aan de wortels van het probleem: onvoldoende fondsen voor het openbaar vervoer, een tekort aan parkeerplaatsen en onvoldoende efficiënt optreden van politie in het verkeersmanagement.
De 3 Japanse autoproducenten Toyota, Honda en Nissan die in de buurt fabrieken hebben, reageerden nog niet.
Bron: SCMP, China Daily