Het voornemen van sociale netwerksite YY om 1 miljard te investeren in online onderwijs, zet de gehele sector in beweging. Voorspeld wordt dat het volume van de online onderwijsmarkt die vorig jaar 92 miljard yuan bedroeg, de komende jaren jaarlijks met 30 % zal groeien om tegen 2015 al meer dan 160 miljard te bedragen.
YY is een beursgenoteerde groep van Lei Jun (blitse gsm Xiaomi) die volgens haar bericht aan de NASDAQ maandelijks op de eigen netwerksite 70 miljoen surfers aantrekt. YY maakte onlangs bekend 1 miljard veil te hebben voor investeringen in online onderwijs en dit dreigt het bestaande wereldje op zijn kop te zetten. Vooral de overigens ook in de VS genoteerde New Oriental Education, Xueda Education en China Distance Education voelen zich bedreigd.
New Oriental Education is al langer een vaste waarde in het onderwijs op afstand en haar online afdeling leverde de voorbije twaalf maanden $ 30 miljoen op. De online prijs bedraagt zowat de helft van het offline aanbod. Dit is meteen de troef van New Oriental: ze kan haar sterke reputatie aanwenden om een meer uitgebreid online aanbod aan te bieden. Xueda heeft de website www.eduu.com die zich voorstelt als “een leidend onderwijsplatform in China”. Naar eigen zeggen richt het onderwijs zich naar kinderen en ouders om tijdens hun K-12 traject de beste kwaliteit te vinden, eerder dan winst na te streven. Het bedrijf heeft nog het ander platform met online cursussen xueersi.com maar Xueda had tijdens Q3 vorig jaar $ 2,2 miljoen inkomen, weinig in vergelijking met New Oriental. China Distance Education is dan weer een provider van online beroepsonderwijs die focust op beroepsonderwijs. Het inkomen tijdens Q1 groeide met 43% tot $ 18 miljoen waarvan 84% uit de onlinediensten kwam. Vooral boekhouden, gezondheidszorg en E&C doen het goed.
Naast het voornemen om 1 miljard te gaan investeren heeft YY al een apart onderwijsplatform 100 Education. Door het portaal 100.com krijgen miljoenen aspirant studenten de mogelijkheid om hun talenten te testen en punten te verwerven in real time. Tijdens Q4 gaven 30.000 onderwijsinstituten en leraars les op YYs platform. Het aantal betalende gebruikers steeg in december 2013 met 340%, wat dus een goede basis is om de gebruikersbasis te gaan uitbreiden in de snel groeiende markt. Het portaal 100.com heeft al beloofd opleiding voor TOEFL en IELTS gratis te zullen aanbieden.
Giganten
Het potentieel is uiteraard de bestaande internetgiganten niet ontgaan. iResearch verwacht dat de markt van het online onderwijs die in 2013 92 miljard yuan bedroeg, dit en volgend jaar met 30% groeit om dan 160 miljard yuan te bereiken. Alibaba bezit “Taobao Tongxue” waar volgens hoofdverantwoordelijke Pei Binfeng vooral talen, marketing, letterkunde gegeerd zijn naast schoolbegeleiding van leerlingen en examens in het beroepsonderwijs. CEO Yu Minhong van New Oriental Education verklaarde tijdens de parlementaire sessie dat hij graag wou samenwerken met een internetgigant en de geruchtenmolen wil dat de begunstigde Tencent wordt. Recentelijk introduceerde Tencent de mogelijkheid tot online onderwijs in QQ.
Naast de internetgiganten laten de providers van infodiensten zich evenmin onbetuigd. Provider Lanxum maakte op 21 maart bekend 20 miljoen te zullen uitgeven voor het opkopen van Leyikao dat al bedrijvig is in online cursussen. Bedoeling is in fasen een “one stop platform” uit te bouwen. Meestal wordt daarbij enkele gratis cursussen als lokaas gebruikt. Ook Netease biedt gratis cursussen aan. Bij YY krijgen studenten die een cursus voleindigen 100 yuan beloning. Chatgemeenschap 9158.com werkt op zijn beurt samen met eng24.com die eveneens gratis opleiding verstrekt voor “IELTS Online Course”. Ook zij krijgen een beloning bij voleindiging. De kosten komen uit reclame. Meer gebruikers en trafiek trekken meer publiciteit aan.
Vaak moeten in offline opleidingen gespecialiseerde firma’s heel wat technische problemen oplossen om tot de gewenste interactie te komen met de leerlingen. Daartegenover beschikken de internetfirma’s al vaak over de mogelijkheid om te video chatten. Ook de individualisering kan een probleem vormen. Bij Taobao online worden na een test verschillende gebruikers met hetzelfde kennisniveau in een (online)klasje geplaatst. Stichter Gong Haiyan van tizi.com heeft al meer dan 10 miljoen oefenvragen gegroepeerd volgens cursus, hoofdstuk, moeilijkheidsgraad enz. Als een student verkeerd antwoordt op een vraag, liggen al 5 andere vragen klaar om de onduidelijkheid op te helderen. Kortom de wereld van het online leren ontluikt en is klaar om tot volle bloei te komen. Dat de universitaire wereld dit ook begrepen heeft. wordt bewezen door het nieuws vorige week dat Shanghai Jiaotong met een universitair platform uitpakt.
Bronnen: ce.cn, yahoo