De groene zones en parken te Chengdu worden bestuurd vanuit een stedelijk brein dat de informatie verwerkt die door tienduizenden terminals verstuurd wordt en door de app Tianfu Greenway ter beschikking gesteld van de smartphonegebruikers. Voor de metro garandeert een slim systeem de integratie van de ticketing, het nemen van de temperatuur en de veiligheidsinspectie.
Sinds aanvang 2022 zijn de ecologische parken van Chengdu onderling verbonden. Het geheel omvat 133,11 km² ecologische gebieden, 121 typische parken, 500 km groenwegen, ruim 1.300 ha water en ruim 6.600 ha bouwland. Een brein bestuurt de totaliteit zowel qua verlichting, richtingaanwijzers, radio , parkeren en nog andere diensten. Het centraal gegevenscentrum bevat 72 kasten waarin de informatie ligt opgeslagen die tienduizenden slimme terminals uit de parken doorsturen. De informatie wordt eveneens weergegeven op groot scherm.
Het is de app Tianfu Greenway die de gebruikers toelaat de informatie te gebruiken bij hun parkbezoek. Gelanceerd in oktober 2020 telt ze nu 1,5 miljoen abonnees. Zo vinden de gebruikers snel in- en uitgangen, de toiletten en de parkeerzones. Door de kaart te vergroten, verschijnen de details van waterlopen, wegen en aanplantingen. De app stelt ook activiteiten voor zoals fietsen en kamperen.
Wegennet
Dit soort numerieke kaart wordt eveneens gebruikt voor het wegennet van de stad. Binnen het controlecentrum van de stad komt de verkeersinformatie binnen in real time en wordt op groot scherm geafficheerd. Zo worden de 2486 rode lichten bewaakt evenals de verkeersomstandigheden. Op die manier kan de wachttijd aan de rode lichten worden aangepast om het verkeer vlotter te laten verlopen en desgevallend te verwittigen bij ongeval. De bekomen informatie wordt overigens eveneens door experten gebruikt bij het opstellen van verkeersplannen. Het zijn echter 5G, cloud-computing en artificiële intelligentie die instaan voor het sturen, opslaan en de analyse van de data.
Metro
Het bedrijf Gioneco heeft een intelligent systeem ontwikkeld dat de ticketing geïntegreerd heeft met de temperatuurmetingen en de beveiligingsinspecties. Zo verloopt de toegang tot de metro gemakkelijker. Tijdens de veiligheidsinspectie wordt zowel een ‘slimme doos’ tezelfdertijd gebruikt als de traditionele machine met X stralen. Op slechts 150 milliseconden worden alle items in de passagierstas nauwkeurig geïndentificeerd evenals het het automatisch classificeren en registreren van verboden items en het waarschuwen van veiligheidsagenten indien nodig. Naar verluidt is Chengdu een pionier om ICT dagelijkse bewonersproblemen te doen oplossen en niet enkel op het vlak van transport, maar ook op het vlak van onderwijs, werkgelegenheid en handel en dit alles via één app.
Bron: Chine Ecologie/Dialogue Chine-France n°13
Bekijk ook YouTube over de Tianfu Greenway