Na Wanda zoekt nu ook Vanke naar nieuwe groeisectoren. Volgens China Daily wordt dit in eerste instantie de ontwikkeling van vastgoed langs spoor-of metrolijnen Volgens de South China Morning Post wil Vanke na de overname van GLP de eerste worden in commerciële opslagruimte.
In het voetspoor van Wanda-voorzitter Wang Jianlin die vindt dat de gouden tijden voor het vastgoed voorbij zijn, zegt Vanke voorzitter Yu Liang dat na het gouden tijdperk een zilveren aanbreekt, maar dat ook een bronzen tijd en zelf een zwarte periode mogelijk zijn. Bijgevolg zoekt Vanke nieuwe mogelijkheden in de vastgoed markt. De mededeling komt er nadat de eerder goede cijfers voor het eerste semester de beurs niet echt wisten te enthousiasmeren. Het bedrijf voelde zich geroepen om zijn streven naar een nieuw businessmodel mee te delen.
Nieuw voorzitter Yu Liang die Wang Shi opvolgt, vertelde de media in Shenzhen nieuwe groeigebieden op te zoeken. Hierbij behoren de ontwikkeling van vastgoed langs spoor- of metrolijnen, huurappartementen van lange duur, wintervakanties, verpleegdiensten voor ouderen… Wat het model ‘spoor en vastgoed’ betreft, heeft Vanke al in Shenzhen projecten lopen met de lokale metro-operator. Deze is immers ook Vankes grootste aandeelhouder. Yu onthulde eveneens met andere stedelijke vervoersmaatschappijen te werken en met HST-treinbedrijven. Yu zei ook uit te kijken naar de BYD monorail systemen die sommige steden willen zonder over financiering te beschikken. Blijkbaar ziet hij hier een handeltje met grond en vastgoed in. Voorts kijkt Vanke met vertrouwen uit naar de hervorming van de staatsondernemingen waarin het wil participeren.
Opslaghuizen
Volgens de South China Morning Post wil Vanke na de overname van GLP ’s werelds grootste operator worden van pakhuizen. GLP is ’s werelds tweede grootste eigenaar van vastgoed in de logistiek met een dominante positie in China. Volgens Vanke’s operating officer Zhang Xu wil Vanke na de koop eerste worden wereldwijd. Het overgenomen GLP zal echter blijvend geleid worden door het team van Ming Mei. ‘Vanke heeft een voetafdruk in meer dan 60 steden en we brengen hen toegang tot gronden in meer steden terwijl GLP een brede waaier aan klanten heeft’, aldus nog Zhang. De logistieke sector levert de groep momenteel een winst van 6% op. Toch moet de deal met GLP (de duurste overname ooit in Azië) nog de goedkeuring krijgen van de GLP-aandeelhouders en de beurs van Singapore. De transactie zou tegen 14 april 2018 afgesloten zijn.
Yu Liang merkt nog op dat er in de Chinese vastgoedsector een consolidatie optreedt waarbij de top 10 ontwikkelaars 26% van de markt in handen hebben. Dit biedt nog ruimte. Vanke hoopt dat het huurinkomen van de opslagplaatsen jaarlijks stijgt met 5%. De Vanke schuldgraad daalde op een jaar van 25,9% tot 19,6%.
Bron: China Daily, SCMP