Een wederzijds strategisch partnerschap, het streefdoel om de bilaterale handel tegen 2020 op te trekken tot 100 miljard $, overeenkomsten op diverse vlakken, waarbij vooral de spoorwegen opvallen maar ook culturele akkoorden: dit is de rijke oogst die premier Wen meebrengt uit Turkije na zijn laatste bezoek in Europa.
Premier Wen Jiabao heeft met een bezoek aan Turkije zijn rondreis doorheen Europa afgerond. In Turkije hebben de twee groeilanden een strategische overeenkomst afgesloten om samen te werken: daartoe behoort onder meer een gemeenschappelijke werkgroep van beider ministeries van Buitenlandse Zaken en het organiseren van een Chinajaar in Turkije en vice versa. Terrorisme, separatisme en extremisme krijgen een gemeenschappelijke veeg uit de pan. Handel stond vanzelfsprekend hoog op de agenda. Deze bedraagt momenteel 17 miljard $ en het is de bedoeling dit bedrag tegen 2015 op te trekken tot 50 miljard en tegen 2020 tot 100 miljard $. Bij de diverse akkoorden die op het vlak van handel, transport, energie, telecom en cultuur werden afgesloten, valt vooral de samenwerking op het vlak van de spoorwegen op.
De twee landen werken op dit ogenblik reeds samen voor het overblijvend gedeelte van de snelle spoorlijn tussen Ankara en Istanboel, met name Eskisehir-Istanboel. Daar heeft een consortium van twee Chinese bedrijven met hun Turkse partners de aanleg van de Turkse snelle lijn in de wacht gesleept. Hij kost 1,27 miljard, zal sporen aan 250 km/u en het is de eerste buitenlandse ervaring van de Chinese firma’s qua tgv. Premier Erdogan zei dat hij verdere samenwerking tussen beide landen verwacht voor de geplande aanleg van 4000 à 5000 km spoor. Eenmaal de Marmarytunnel er ligt onder de Bosporusengte wordt de trein doorgetrokken van het meest westerse punt Edirne tot het meest oosterse punt Kars, waar het dan de bedoeling is verder als ‘ijzeren Zijderoute’ door te stoten via Tbilisi en Baku naar China. Door de aanleg van deze lijn over land zou de transporttijd die nu over zee 22 dagen duurt, met de helft kunnen ingekort worden.
Volgens het dagblad Sabah zijn de Chinezen ook geïnteresseerd in andere infrastructuurprojecten, zoals metroaanleg en de derde brug over de Bosporusengte. Vanuit Turkije werken ook de Chinese telecombedrijven Huawei en ZTE. Momenteel is het wel zo dat de handelsbalans eenzijdig in het voordeel van de Chinezen doorslaat en het is de bedoeling dit te corrigeren. Recentelijk was in het conservatieve dagblad Zaman wat te doen rond gezamenlijke militaire manoeuvres van beide landen, maar de Turkse ambassadeur in China zei dat het Ankara’s recht is om oefeningen te doen met wie het wil. Premier Wen keerde zondag alvast van een aan gesloten overeenkomsten rijke Europese reis terug. Hij heeft er deelgenomen aan een zeventigtal meetings en bijeenkomsten, waaronder een onvoorziene trip naar Berlijn waar Angela Merkel hem steun beloofde voor China’s wens tot erkenning van de status als markteconomie.