Op een groen blaadje 10

Kort milieunieuws uit China

Metro Foshan-Kanton open 
foshangzmetroVlak voor de opening van de Aziatische Spelen werd China’s eerste tussenstedelijke metrolijn geopend. Het betreft de lijn tussen Foshan en Kanton, die 21 km lang is en 14 stations telt. De reistijd werd door de metro verkort van 90 tot 30 minuten en een kaartje kost 6 yuan. De autoriteiten dringen al een tijdje aan op de integratie van beide steden als tegengewicht tegen de te verwachten integratie tussen Shenzhen en Hongkong. Naar aanleiding van de opening was het metroverkeer enkele dagen gratis en de lijnen konden  de toevloed van 7 à 8 miljoen reizigers per dag nauwelijks slikken.
Supersnelle trein Xi’an-Chengdu gepland
Tussen de twee steden Xi’an en Chengdu  in Centraal-China wordt een supersnelle treinlijn aangelegd. De treinen op de lijn van 510 km zullen rijden aan 250 km/u en daardoor wordt de reistijd ingekort van 13 tot 5 uur. Het zal vier jaar duren om de lijn, die 70 miljard zal kosten, te bouwen. De lijn ligt langs de steden Hanzhong (Shaanxi) en Guangyuan en Jiangyou in Sichuan. Het wordt de eerste lijn die door de Qinlingbergen boort; 135 km gaat door gebergte en daarvoor moet 127 km aan tunnels worden geboord.
Langste metrolijn in Peking

Meotroplan: klikken om te vergroten

Meotroplan: klikken om te vergroten


China’s langste metrolijn is lijn 4 in Peking en deze wordt met 23 km en 11 stations uitgebreid. De proefritten worden tegen het jaareinde verwacht. De huidige lijn is 28 km lang en telt 24 stations. De lijn moet de druk in het zuidelijk stadsgedeelte verlichten. Een groeiend aantal loontrekkers gaat leven in minder dure randgebieden maar zij creëren er wel een vraag naar meer vervoer naar het centrum. Dit jaar openen vijf metrolijnen en tegen 2015 wordt het metronet in de hoofdstad uitgebreid tot 561 km.
Maar kwart noordelijk grondwater drinkbaar
Een vier jaar durende geologische studie wijst uit dat maar 24 % van het grondwater in China’s noordelijke vlakte drinkbaar is; de rest  is besmet met zware metalen, kunstmest en andere. Het water bij de oppervlakte is het meest vervuild, de kwaliteit van het dieper liggend water is beter. In september werd een ontwerp ingediend ter bescherming van het grondwater van 2010 tot 2020. Naar verluidt is het erg moeilijk om de zware metalen uit het water te filteren. Geraamd wordt dat 38 miljoen personen getroffen zijn door fluorose doordat het water te veel fluor bevatte.
Windbasis Jiuquan half af jiuquan
China is klaar met de eerste fase van z’n grootste windbasis, in Jiuquan. De meer dan 3500 turbines hebben een capaciteit van 5,16 GW, aldus Wang Jianxin van Jiuquans Ontwikkelings- en Hervormingscommissie. Momenteel leveren al 1,1 GW-turbines stroom aan het elektriciteitsnetwerk. Meteen werd begonnen aan de tweede fase, die 7,55 GW voorziet. Zeven substations van 750 KV en een UHV-lijn van 1780 km verbinden Jiuquan met het energiehongerige oosten. De uitbouw van Jiuquan, die startte in 2009, zal duren tot 2015 en 20 miljard yuan kosten.
Auto grootste luchtvervuiler
Volgens het ministerie van Leefmilieu is de uitstoot van voertuigen de grootste luchtvervuiler geworden. In 2009 reden 170 miljoen voertuigen op China’s wegen, 25 keer meer dan in 1980. De autoverkoop in China stijgt nog altijd sterk, met groeipercentages van bijna 50 %. Ondertussen haalt maar 30 % van de 113 grote en middelgrote steden de normen qua luchtverontreiniging. Sommige regio’s kenden een troebele lucht gedurende 200 dagen van het jaar, aldus nog het ministerie. Van de totaal uitgestoten 51 miljoen ton is meer dan 40 miljoen CO, 5 miljoen ton CHs, 6 miljoen NO en 590.000 ton klein stof.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *