Laatste arrondissement verbonden
De autoweg die het laatste Tibetaanse kanton Medog met de weg verbindt, werd donderdag ingehuldigd. Het Medog arrondissement ligt dicht bij India en telt 10.000 personen. De nieuwe autoweg is 117 km en gaat van het startpunt dat zich 4300 meter boven de zeespiegel bevindt tot het bosrijke kanton, 1300 meter boven de zeespiegel . Vooral het graven van een 3,3 km lange tunnel had nogal wat voeten in de aarde. Sinds 1970 werd zeven maal geprobeerd om het moeilijke project te voleindigen en nu was het dus gelukt. Het was dan ook feest in Medog donderdag.
Huisvesting voor iedereen
President Xi Jinping heeft opgeroepen om het probleem van het tekort aan sociale woningen op te vangen want de overheid moet deze problemen oplossen voor de groep met onvoldoende mogelijkheden. Het twaalfde vijfjarenplan voorziet de bouw van 36 miljoen eenheden volkshuisvesting zodat die tegen 2015 een vijfde van de woongebieden uitmaken. Ook non-profitorganisaties zullen hierbij worden betrokken. Anderzijds zullen ondernemingen die helpen bij de renovatie van ongezonde buurten hun kosten van de belastingen kunnen aftrekken. Van de vernieuwing zouden 10 miljoen gezinnen kunnen genieten tot eind 2015 en daarvan al 3 miljoen dit jaar.
Cijfers verstedelijking herzien
Volgens een studie van China Data Center (Tsinghua Universiteit) is maar 27 % van de bevolking beroepsmatig ruraal bezig buiten de landbouwgebieden. Het is wel zo dat 20% met een rurale registratie uitwijkt naar andere gebieden. Zelfs 23 % van de stedelijk geregistreerden is ook op een andere plaats werkzaam dan deze van registratie. Uit de steekproef van meer dan 12500 gezinnen blijkt eveneens dat 16% van hen onteigend was vooraleer ze een nieuwe woonst kregen. Na verhuizing blijken de mogelijkheden voor het vinden van werk en voor sociale zekerheid echter minder. De jonge migranten vormen al de helft van de migrantenpopulatie. Wantchinatimes
Beijing: 6 nieuwe metrolijnen
Tegen het jaareinde start Beijing de bouw van 6 nieuwe metrolijnen. De 6 lijnen zijn in totaal 90 km lang en de bouw zou klaar moeten zijn tegen eind 2016. Dan zal het hoofdstedelijk metronet in totaal 600 km lang zijn, terwijl de huidige 17 lijnen zich uitstrekken over 456 km. Op werkdagen vervoert het metrosysteem dagelijks 10 miljoen passagiers. CNTV
Beijings nachtelijk luchtmysterie
De bewoners van Beijing vroegen zich al een tijdje af waarom de luchtvervuiling ook ’s nachts zo hoog bleef hoewel de meeste wagens dan niet rijden. Beijing Youth Daily citeert Li Kunsheng, hoofd van de dienst Uitstoot van Voertuigen bij de Milieudienst die de nachtelijke vervuiling toeschrijft aan tienduizenden vrachtwagens die Beijing ’s nachts binnenrijden. De eigen voertuigen moeten voldoen aan de strenge Beijing 5 norm, maar tegen de vrachtwagens uit de omliggende gebieden waar deze normen (nog) niet gelden, kan de overheid enkel optreden als hun uitlaat zwarte rook uitspuwt. Gelukkig is er een nieuwe buitenste ring in aanbouw die het verkeer rond de stad moet leiden en zo de gevolgen voor het centrum beperken. wantchinatimes
Busdiensten op bestelling
Beijing Public Transport Holdings is begonnen met busdiensten op maat van de klanten in een poging hen af te helpen hun eigen wagen te gebruiken. September en oktober zijn traditioneel drukke maanden. In september begon het initiatief dat nu 37 routes telt met 39 shifts en 1600 passagiers. Passagiers moeten 72 uur op voorhand bestellen en online betalen. De prijs valt behoorlijk duur uit. Bovendien zijn de gebruikers voor 60% ambtenaren met een maandinkomen van 10.000 yuan. Hoewel er kritiek is op de zin van gemeenschappelijk vervoer voor een dergelijk beperkt aandeel van de bevolking, vinden anderen het de moeite waard als het maar het aantal wagens effectief kan inperken. Wantchinatimes
Strijden voor bescherming bruinvis
De 70-jarige Xu Yaping patrouilleert het grootste deel van zijn tijd op het Dongtingmeer in Hunan. In dit meer leven nog 120 bedreigde bruinvissen en nog 1000 blijven er over in de Jangtse. Wetenschappers waarschuwen dat de soort met uitsterven bedreigd wordt. Vissers plaatsen illegaal elektrocuterende toestellen om ze te vissen en Xu jaagt op deze toestellen. Xu heeft vorig jaar een ngo gevormd voor het behoud van de bruinvis die door de Chinezen ook de zee-panda wordt genoemd. Hij kon de lokale partijsecretaris Qing Jianwei overtuigen lid te worden van de vereniging en de strijd te steunen. Al 54 boten werden onderschept die onwettelijk optraden. Een miljoen werd al gespendeerd aan publiciteit in de media. Door zijn acties verwierf hij ook al veel vijanden en werd eenmaal zelfs gewond in een schermutseling met vissers. Hij is echter vast van plan om de strijd niet op te geven. Global Times