Kort milieunieuws uit China
Pekings plan tegen files
Peking heeft al 4,7 miljoen auto’s. Er rijden al minimaal 6,2 miljoen chauffeurs rond (bezitters van een rijbewijs) en de files worden steeds frequenter. Het bestuur heeft een plan tegen de files en begint ermee door het eigen wagenpark (700.000 overheidsvoertuigen) alvast niet meer uit te breiden. Parkeergeld wordt geheven volgens het principe ‘hoe drukker de zone, hoe hoger het parkeergeld’. In het centrum komen er 50.000 parkeerplaatsen bij; in de wijken zal de overheid 200.000 parkeerplaatsen meer aanleggen. Ook 30.000 transitparkings naast metrostations aan de vierde ring worden voorzien. Het openbaar vervoer krijgt meer eigen beddingen. Het metrogebruik zou door de 560 km metro in 2015 de helft van de verplaatsingen moeten bedragen i.p.v. 30 % nu. In de loop van het 12° vijfjarenplan wordt een fietsenverhuursysteem ontwikkeld met 50.000 fietsen en 1000 staanplaatsen. Er komen tunnels bij onder de tweede ring en het systeem van oneven en even nummerplaten wordt verder gezet. De verkeersellende doet zich nu ook voor in derdelijnssteden als Yichang met één miljoen inwoners waar het aantal verkochte auto’s al jarenlang elke maand met 30 % stijgt. De vele auto’s rijden er steeds trager, perspectief stilstand.
61 steden nog zonder waterzuivering
In 593 steden of 91 % van het totale aantal steden wordt het afvalwater gezuiverd. In 61 steden is dit nog niet het geval. De helft van deze steden is in de provincies Heilongjiang, Jilin en zelfs Guangdong. Momenteel beschikt China over 4.254 waterzuiveringsstations en 1849 zijn nog in aanbouw. Volgens het Ministerie van Leefmilieu werd vorig jaar 28 % van het afvalwater niet behandeld. Gedurende de eerste helft van dit jaar werd hiervoor 15 miljard yuan uitgetrokken en dit bedroeg het gehele vorige jaar 7,8 miljard yuan.
Milieu meebepalend in hotelrating
De aanwezigheid van ecologisch verantwoorde voorzieningen wordt ook een factor bij de beoordelen van de classificatie bij hotels. Van hotels wordt niet langer verwacht dat ze tandenborstels, tandpasta en shampoo als wegwerptoilet-artikelen aanbieden. De federatie van de hotelnijverheid heeft voor de leden een handboek over hoe ze hotels groener kunnen maken: dit gaat van het ontwerp en de architectuur tot het beïnvloeden van de gewoonten van de gasten (bijvoorbeeld het gebruik en vervangen van handdoeken). Volgens de federatie tonen hotels in Zhejiang de weg inzake milieuvriendelijke hotels. Daar kennen ze een reductie toe aan gasten die eigen toiletgerief gebruiken. China heeft meer dan 14.000 hotels waarvan 572 met vijf sterren en 2149 met vier.
Ook Shanxi streeft naar groenere ontwikkeling
Volgens Shanxi’s vicegouverneur Niu Renliang heeft zijn provincie de afgelopen 60 jaren 12 miljard steenkool voortgebracht, waarvan drie vierden werd geëxporteerd naar andere gebieden. Het heeft de bevolking weinig voorspoed opgeleverd want het inkomen per inwoner bengelt onder de twintigste plaats tussen de provincies. Ook het energieverbruik en de uitstoot van SO² bedragen het dubbele van nationaal. Voor elke opgedolven ton steenkool wordt 2,4 ton water vervuild…en dan hebben we het nog niet over de mijnongevallen. Tot nog toe namen de sectoren steenkool/cokes, elektriciteitsopwekking en metaal 85 % in van de provinciale economie. De provincie heeft nu de toelating van de topplanners ontvangen om een pilootzone inzake economische transformatie uit te bouwen met diversificatie door meer evenwicht tussen primaire, secundaire en de tertiaire sector en met een groenere en meer duurzame groei. Ook het aanbieden van betere openbare diensten aan zowel aan rurale – als aan stadsbewoners is een prioriteit.
Guangdong stimuleert boottransport
“China Merchants” heeft met “Chu Kong Shipping” uit Hongkong een akkoord gesloten waarbij beiden inspelen op Guangdongs voornemen om het transport per boot te stimuleren voor het milieu. Diepzeeterminal-operator “China Merchants” investeert 131 miljoen HK$ om 20 % aandelen te verwerven in de Chu Kong River Trade Terminal die 10 aanvoerhavens controleert aan de Parelrivier. Yu Liming van China Merchants zei dat zijn firma in West Shenzhens terminals 10 miljoen 20 voet TEU’s behandelde waarvan 2,5 miljoen die afkomstig zijn uit aanvoerhavens langs de Parelrivier. Dit zal stijgen omdat firma’s die boten gebruiken ipv vrachtwagens 20 % op hun transport kunnen uitsparen. De provincie Guangdong stimuleert ook boottransport omdat één boot ook de uitstoot van 50 vrachtwagens vervangt. Daar waar de overslag goed is voor één derde in de haven van Hong Kong, is dit maar één vierde in Shenzhen. (Bron SCMP)
Tibetaanse Galongatunnel af
158 kg explosieven hebben de weg vrijgemaakt voor de 3310 meter lange Galongatunnel waardoor het laatste kanton in Tibet dat afgesloten was van de buitenwereld (Metok) nu ook op het weggennet kan aangesloten worden. De tunnel ligt op meer dan 3750 meter hoogte en de werken waren moeilijk door de complexe metereologische en geologische omstandigheden aldus de vice-minister van Transport Weng Mengyong. Sneeuw en regen maken de wegen 9 maanden per jaar moeilijk toegankelijk. Metok verlaten was een levensbgevaarlijk avontuur, een tocht van meer dan 10 uur door de bergen. De nieuwe autoweg van 117 km die de kantons Metok en Bome zal verbinden zal de tocht tot een half uur herleiden. Nog 90 km weg van de tunnel naar Metok moet worden aangelegd. Het kanton telt 11.000 inwoners op 3400 km². Volgens de SCMP heeft de geplande weg ook een grote militaire waarde.