China aan top bij zwaarlijvigen
China heeft het meest zwaarlijvigen na de VS, zo blijkt uit een rapport in The Lancet. China telt 62 miljoen zwaarlijvigen of meer dan 9% van het wereldtotaal. Auteur Dr. Marie Ng vindt het vooral alarmerend dat het aandeel van zwaarlijvige jongens (6,9%) het dubbele bedraagt van het aantal zwaarlijvige mannen (3,8%). Van de 188 onderzochte landen heeft China het vierde grootste aandeel van jongeren met overgewicht. Dit steeg van 5,7% in 1980 tot 27.9 % vorig jaar. Reuters
Suntech herleeft
CEO van Suntech (dat opgekocht werd door Shunfeng) Eric Luo voorspelt dat een elektriciteitsstation met zonnepanelen tegen 2016 hetzelfde zal kosten dan een steenkoolcentrale. Dit zal volgens hem de energiemarkt onderste boven gooien. Het was zijn eerste interview na de herkapitalisatie van Suntech. Het aantal managers werd inmiddels herleid van 300 tot 100. Hij wil het bedrijf herpositioneren als een geïntegreerde dienstverlener in schone energie die zowel focust op de upstream- als de downstream segmenten, van ontwerp over productie tot financiering. Dit jaar hoopt Suntech op de installatie voor 2,5 GW modules, meer dan in 2011, en wil het terug in de top 10 binnentreden FT
Opening naar prive qua herladen auto’s
De State Grid Corporation of China (SGCC) heeft deze week meegedeeld privékapitaal toe te laten bij de uitbouw van het herlaadsysteem voor elektrische auto’s. De kosten voor de individuen blijven op een halve yuan voor 1 kWh. Woordvoerster Wang Yanfang raamde de markt van de kleinschalige generatoren en de verdeelnetwerken op 200 miljard yuan tegen 2020. Zhejiang Wanma New Energy was de eerste privéonderneming die kandidaat was in de openbare aanbesteding van een oplaadstation. China verkocht 6853 groene wagens tijdens Q1, wat 120% meer is dan het jaar voordien. Vooral het gebrek aan oplaadstations verhindert een echte doorbraak. De SGCC heeft al 400 oplaadstations gebouwd met 19.000 oplaadpunten. Global Times
VK lonkt naar groene bouw
De Britse staatssecretaris Vince Cable ziet grote mogelijkheden in de ecologische bouwsector in China waarvan hij het beloofde volume op 200 miljoen pond raamt. Het inmiddels geprivatiseerde Building Research Establishment (BRE) heeft met Shenzhen een akkoord gesloten om samen een centrum op te zetten dat opleiding verschaft en diensten promoot van de groene bouwstandaarden in China. De firma streeft er naar om 1000 gebouwen in China te certifiëren wat 10 miljoen pond inkomen zou opleveren en voor 200 miljoen pond aan werk zou leveren voor Britse toeleveranciers. wantchinatimes
EU-China koolstofuitwisseling
Tijdens de bilaterale dialoog over klimaatwissel tussen de EU en China lanceerden beiden een drie-jarig durende samenwerking over systemen voor de uitwisseling van koolstofuitstoot. De EU zal 5 miljoen euro bijdragen in de kosten. China heeft al koolstof verhandelingsbeurzen in 7 steden en zal tegen 2020 een gemeenschappelijke nationale markt voor uitwisseling hebben. Tijdens de samenwerking zullen de Europese experts hun kennis met de Chinese collega’s delen. Commissiedirecteur Jos Delbeke suggereert dat het bepalen van een maximumplafond het belangrijkste middel is. Peoples Daily
80 % studenten beginnen roken op 13 jaar
De WHO onderzocht de rookgewoontes van de jeugd in 188 landen en het Chinese gedeelte werd uitgevoerd bij 155.000 scholieren door Chinese Center for Disease Control and Prevention. Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de Chinese leerlingen voor het eerst rookten op 13-jarige leeftijd. Jongeren in de landelijke gebieden starten vlugger met roken dan hun stedelijke collega’s. Wereldwijd zit China onderaan wat het tabaksgebruik bij jongeren betreft. Het onderzoek stelde ook vast dat 73% van de studenten blootgesteld zijn aan passief roken. Een tweederdemeerderheid is het eens met een rookverbod in openbare ruimten. China Daily
Miljoenen wagens geschrapt
China is van plan om in het kader van de strijd tegen de luchtvervuiling, 5,3 miljoen wagens naar de schroothoop te verwijzen omdat ze de minimumvereisten voor brandstof niet halen, zo meldt Reuters. Het is nog niet duidelijk hoe dit gaat gebeuren maar gedacht wordt om de bestaande toelagen uit te breiden tot de “gele voertuigen” die de minimumnormen niet halen.
M.b.t. sterk toenemende zwaarlijvigheid in China:
Deels verklaarbaar uit éénzijdig voedsel uit vroegere jaren, maar zeker ook door het ongebrijdeld toelaten van o.a. USA-Fastfoodketens. Jammer dat China ook hier niet haar eigen ” stempel” op heeft ” gedrukt” net als bij het ” kapitalisme”. B.v.door deze bedrijven verplichtingen op te leggen m.b.t. het mede aanbieden van gezond voedsel verplichte waarschuwingen en minimum eisen aan ” echt vlees”, grootte porties, enz.
Ik hoop dat men de jeugd, b.v. via scholen weer in een andere richting kan duwen. Anders is er misschien weer ” werk aan de winkel” voor de bekende kok Jamie Oliver met zijn “Foodrevolution”.
Deze begon hiermee in 2010 inde US-staat Virginia.
Deze beweging ” van onderaf”, is inmiddels wereldwijd succelvol, maar nog beter is dit van ” bovenaf” aan te pakken.
Nu kan het nog lijkt mij. Wellicht dat men hierbij Afrika kansen kan bieden m.b.t. pluimveehouderijen t.b.v. China. Van de WTO hoef je dit niet te verwachten.