Chongqing stelt ontwikkelingsplan op
Chongqing stelt een ontwikkelingsplan op dat de economische zone rond de Jangtse tot een globaal economische zone wil optillen. Het ontwerp telt 130 projecten. Het omvat onder meer de bouw van transportnetwerken, een pilotproject programma voor dedouanering, ontwikkeling van nieuwe energie en de hervorming van de collectieve gronden. Om het doel te bereiken plant de stad de komende 5 jaar 12 spoorlijnen en 15 autowegen die tegen 2020 een geïntegreerd transportsysteem moeten vormen. Chongqing wil ook een centrum van handel met de Centraal- en Oost-Europese landen zijn. wantchinatimes
“Uitstoot zeeschepen niet gecontroleerd”
Volgens de VS-milieugroep Natural Resources Defence Council kan een zeeschip even veel schadelijke stoffen uitstoten al een half miljoen vrachtwagens per dag. Ze gebruiken immers brandstof die 100 tot 3500 maal zwavel bevat dan toegestaan in vrachtwagens. Met 7 van ’s werelds 10 grootste havens wordt een kwart van de wereldvracht in China overgeslagen, maar China controleert deze schepen nauwelijks. Hongkong heeft het meest te lijden in de Parelrivierdelta en legt lokale schepen al brandstoffen op met een lager zwavelgehalte. Ook Shenzhen heeft een opschoningsplan afgekondigd. Straffen tegen scheepsvervuilers zijn er echter nog niet. De International Maritime Organisation (IMO) heeft in de VS en Europa al controlezones opgesteld waarin alleen schepen mogen varen met zwavelarme scheepsbrandstof, maar Azië bleef buiten schot aldus de milieugroep.
Helft zee natuurgebieden opgeofferd
Ongebreidelde landaanwinning heeft een ernstige kusterosie veroorzaakt, aldus China Business News. Totnutoe werd een gebied van 2000 km2 rond de Bohaizee teruggewonnen en dit breidt nog uit. De kust van de Bohaibaai en het noordwesten van de Gele zee zijn echter belangrijk voor de watervogels die langs de Oost- Azië vliegroute van Korea naar China vliegen of anderen die naar Australië trekken. In geheel China verminderde de oppervlakte van de natuurgebieden aan de kust met 57%. Deskundigen voorspellen dat de grondwinningsprojecten 188 miljard yuan verlies zouden kunnen betekenen of 6 % van wat de blauwe nijverheid oplevert. Een behoudsplan met controle van deze natuurgebieden aan de kust dringt zich op.
VW breidt gamma groene wagens uit
Volkswagen heeft aangekondigd dat het voor eind 2018 20 modellen van elektrische wagens zal lanceren. China heeft zich als doel gesteld om tegen 2020 5 miljoen groene wagens op de wegen te hebben. Hoofd Jochem Heizmann van Volkswagen-China wil tegen die tijd enkele honderdduizenden VWs op de weg, ofwel puur elektrische ofwel hybride wagens. Dit jaar lanceert VW nog een puur elektrische auto en volgend jaar staan twee hybride modellen gepland.
Afgang buitenlandse windenergie
Op een paar jaar is de prijs van windmolens gedaald van 6 miljoen yuan/MW tot onder 4 miljoen, wat lage bedrijfswinsten veroorzaakte. Het marktaandeel van het Deense Vestas daalde van 23 % in 2006 tot 3,2%, bij het Spaanse Gamesa van 15% tot 1,6% en bij GE van 12 tot 1,1%, aldus gegevens van de China Wind Energy Association. Ook het huwelijk van twee jaar geleden tussen Shanghai Electric en Duitslands Siemens die 2 joint-ventures vormden voor de bouw van windmolens, blijkt niet echt gelukkig te verlopen.
Petroleumreserve in tweede fase
58 % van de in China verbruikte petroleum wordt geïmporteerd. Andere landen hebben een strategische reserve die tot 90 a 100 dagen reikt, maar bij China is dit voorlopig maar 21 dagen. China begon pas na 2006 een strategische reserve aan te leggen en koos als 4 locaties Zhenhai district en Zhoushan in Zhejiang, Dalian in Liaoning en het Huangdao district in Shandong.. De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie heeft zopas de voleindiging afgekondigd van het plan over de tweede fase om een reservecapaciteit van 26,8 miljoen m3 uit te bouwen, aldus China Securities Journal. De tweede fase verdubbelt de capaciteit van de eerste fase tot 44 miljoen m3 en de provincies wedijveren om in aanmerking te komen omdat het belastingen oplevert.
Deense bedrijven werpen oogje op waterlekken
China is een van de 13 landen met het minst beschikbare water per persoon. Gemiddeld bedraagt deze hoeveelheid 2100m3/per jaar of een vierde van het wereldgemiddelde. In Beijing bedraagt het met 100 m3 maar een twintigste van het nationaal gemiddelde, aldus China Economic Weekly. Een onderzoek uit 2011 stelde echter vast dat in 675 Chinese steden 16 % van de leidingen lekte. In Denemarken lekt maar 7%, ver onder de 20 tot 40 % van vele Europese landen. Deense bedrijven ijveren om de Chinese lekken te helpen dichten. Het Deense bedrijf Kamstrup van energiemeters toonde op een seminarie in Wuxi een slimme watermeter die waterlekken detecteert met ultrasone golven vooraleer de data door de meter geanalyseerd worden die leiden tot effectieve verbetering. wantchinatimes
Hoofdkwartier Hanenergy met zonnepanelen
Leidende firma qua schone energie Hanenergy heeft op daken en muren van haar hoofdkwartier zonnepanelen geplaatst met een totale capaciteit van 600 kW of 20% van de behoeften. Dit betekent een besparing van 4,38 miljoen yuan in elektriciteitskosten en 25.000 ton minder CO2 uitstoot. Hanenergy voorzitter Li Hejun is ook lid van de Chinese People’s Political Consultative Conference waar hij het belang onderstreept van de nieuwste tendenzen. Uiteraard wordt Hanenergy’s technologie op basis van dunne film gebruikt voor het hoofdkwartier. china.org.cn / chinagate.cn