Op een groen blaadje 36

Kort milieunieuws

Shenzhen bant e-bromfietsen
Shenzhen heeft tot 5 december het gebruik van elektrische bromfietsen in het centrum verboden. Het verbod geldt volgens de politie in de districten Futian, Luohu, Yantian, Nanshan en Bao’an. Nadien komt er een evaluatie of het verbod moet worden verlengd. Op het niet naleven staat een boete van 200 yuan.  Uit statistieken blijkt dat er bij 268 ongevallen met e-bromfietsen vorig jaar 64 dodelijke slachtoffers waren. De stad telt meer dan een half miljoen e-fietsen en er wordt verwacht dat het verbod de prijzen van de spoedleveringsdiensten de hoogte zal  injagen.
China heeft 4 maal meer wolkenkrabbers dan VS
Om de vijf dagen verrijst er in China een wolkenkrabber en tegen 2016 zal het land 800 skysrapers tellen. Volgens de definitie is een wolkenkrabber een gebouw van minstens 152 meter hoog. Hong Kong heeft er het meest met 58, gevolgd door Shanghai met 51 en Shenzhen met 46. Vijf van de hoogste tien gebouwen in de wereld staan in China. Dit jaar alleen al zullen er 200 meer worden gebouwd: zoveel als in de gehele VS. China heeft hoge gebouwen nodig voor zijn talrijke bevolking, maar toch speelt er ook een nefaste modefactor mee: de stad Fangchenggang in Guanxi met minder dan één miljoen inwoners, plant een toren van 528 meter. De JinMao-torenflat van Shanghai die 421 meter hoog is, kost dagelijks echter één miljoen yuan aan onderhoud.
Prijzen zonne-energie gaan dalen
De komende 5 jaar zullen de prijzen van zonne-energie volgens het Energiebestuur met één vijfde gaan dalen in afwachting van verdere popularisering nadien. De prijs viel reeds van 1,09 yuan per kWh in 2009 tot 0,99 yuan vorig jaar en verwacht wordt dat dit daalt tot 0,8 yuan in 2015.  Ook de prijzen van  zonnecollectoren gaan zakken van 10 tot 6 yuan per module. Naast expansie naar Africa (zie onder)  loopt er ook een project om zonnepanelen uit China te installeren op 10 miljoen huizen in  Japan. Dit jaar zal het Energiebestuur een derde openbare aanbesteding uitschrijven voor een pilootproject van 500 tot 1000 MW, wat qua capaciteit ongeveer overeenkomt met een klassieke thermische centrale,  en tenslotte zal het Bestuur een programma lanceren om gedurende het twaalfde vijfjarenplan zonne-energie te populariseren  in 100 steden.
Sector zonne-energie heeft oogje op Afrika
China wil in 40 Afrikaanse landen projecten opzetten in de sector van zonne-energie. Het programma gaat 100 miljoen $ kosten. Deze maand wordt onderzocht welk project het beste past bij welk land. Men denkt bijvoorbeeld aan zonnepanelen op daken van scholen of ziekenhuizen. Elke installatie zal 10 tot 20 miljoen yuan kosten, aldus secretaris generaal Sun Guangbin van de zonne-energiesector bij  the China Chamber of Commerce for Import & Export of Machinery and Electronic Products. Premier Wen zei reeds in 2009 dat het bevorderen van schone energie één van de voorgestelde vormen is van de samenwerking met Afrika. Overigens groeit de export van zonnebatterijen naar Europa minder snel omdat daar overproductie is.
Ingenieurs zeggen ja tegen CRH Peking Shanghai
De inspectie-ingenieurs van het ministerie van spoorwegen hebben letterlijk het licht op groen geplaatst voor het starten van de supersnelle treinlijn Peking-Shanghai. De CRH (China Railway High-speed) zoals hij in China heet is 1.318 km lang en zal deze afstand afleggen in vijf uren. De 30 ingenieurs van de inspectie hebben diverse aspecten onderzocht: de communicatiesignalen, de aanvoer van elektriciteit en controle-, energiebesparende en milieumaatregelen. Volgens het eindrapport blijken de indicatoren te beantwoorden aan de vereisten. Het testen heeft een maand geduurd. Toch zouden er mogelijks nog problemen kunnen rijzen naar aanleiding van onvergunde firma’s die werken met ontvlambare of explosieve producten in de nabijheid van de lijn. De officiële start van de lijn  Peking-Shanghai is  op 1 juli. De tickets zullen nadat ze van de ID-kaart zijn ingelezen door de ticketautomaat op naam staan. De prijs varieert volgens de twee snelheden ( 250 km/u en 300 km/u)  tussen 410 yuan en 1.750 yuan.  De aanleg heeft 221 miljard gekost. Zie CNTV
Bouw sociale woningen schiet niet goed op
De regering had gewild dat voor eind oktober10 miljoen betoelaagde huizen zouden gebouwd worden, maar vier maanden voordien werden er nog maar 30 % hiervan opgestart. De lokale besturen beweren dat ze moeite hebben met het vergaren van de nodige fondsen. Vorige maand werd een inspectieploeg door het ministerie naar de steden gestuurd en de resultaten zijn teleurstellend: in Shanghai is maar één vierde van de geplande hoeveelheid in aanbouw; in Jiangsu is het 30 %; in Zhejiang 33% en 41 % in Chongqing. Voor Peking en Shenzhen worden zelfs geen cijfers verstrekt, anderen zitten nog lager. Volgens Xinhua bestaan voor 70 % de plannen enkel op papier. De financiering van de 10 miljoen woningen zou 1300 miljard yuan kosten en de centrale en lokale regeringen zouden hiervan 500 miljard bijbrengen; de rest moet komen van “sociale instellingen “ en individuen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *