Op een groen blaadje 83

2015: Helft Shenzhen ’s bussen groen
–Shenzhen heeft het plan opgevat om de helft van haar bussen tegen 2015 ofwel hybride te doen zijn ofwel elektrisch. Burgemeester Xu Qin verklaarde dit in de marge van het Volkscongres en hoopt zo uit te groeien als de hoofdstad van de elektrische voertuigen. Vorig jaar werden al 3000 auto’s met uitlaatmotoren vervangen en dit jaar komen nog 2000 andere aan de beurt. Tegen 2015 zou het stedelijk autopark 5000 hybride bussen moeten omvatten, 1000 elektrische en 3000 elektrische taxi’s. Momenteel komt 23 % van Shenzhens uitstoot door deze publieke voertuigen en taxi’s.
McDonalds en Carrefour zeggen sorry
McDonalds en Carrefour hebben zich openbaar verontschuldigd tegenover het Chinese publiek nadat een reportage van CCTV hen op de dag van de consumenten er van beschuldigde de regels inzake voedselveiligheid niet te nauw te nemen. Voedselveiligheid is een teer onderwerp bij het Chinees publiek dat denkt dat buitenlandse ketens veiliger zijn dan binnenlandse. De inspectie onderzoekt nu of McDonalds kip verkocht waarvan de versheid overschreden was, zoals de uitzending beweerde.
Meer controle op landelijke vervuiling
–China zou een netwerk willen uitbouwen ter controle van landelijke luchtvervuiling. Eerst zou begonnen worden met in elke provincie een controlestation uit te bouwen en deze moeten eind dit jaar af zijn. Door de controle op de vervuiling in de steden, wijken fabrieken uit naar meer landelijke gebieden.  Uit een studie van het ministerie blijkt immers dat deze echter instaan voor 43 % van de COD; 57 % van de stikstof en 67 van de zwaveluitstoot. Vorig jaar werd het bedrag voor controle van vervuiling in landelijke gebieden al opgevoerd tot 9,5 miljard yuan.
Biovoeding in China
In 2015 kan de Chinese biologische landbouwproductie bijna 8 miljard dollar bedragen, aldus voorspellingen op een bio tentoonstelling in Beijing. In 2010 bereikte men al meer dan 2 miljard dollar op 24.500 km². Voor 95 miljoen dollar werd geëxporteerd. De moderne bio-productie begon sinds eind jaren 80 omwille van de uitvoermogelijkheden. Rond 2005 begon de binnenlandse markt echter te groeien vooreerst door de groeiende koopkracht maar vooral naar aanleiding van een aantal voedselschandalen. Prijzen bedragen echter 1,5 tot 3 maal de gewone prijzen en dat beperkt wel de ontwikkeling van de markt. 7934 bedrijven hebben een certificaat van 23 verschillende organisaties. Door het zwakke certificatiesysteem circuleren in China ook veel valse bio-producten. Sommige rijke consumenten eten alleen ingevoerd bio-voedsel. Bio-productie gebeurt niet noodzakelijk door kleine familiale bedrijven. Shanghai Tony Agriculture Development Co., Ltd. (“Tony’s Farm”), is de grootste producent in Shanghai en haalde in november 2010 voor 10 miljoen dollar kapitaal op van venture kapitalisten.
Bron: AgriChina Investor
Eerste Chinese kernafval-verwerker
In Changcha werd gestart met de bouw van de eerste oven van Chinese makelij die kernafval verwerkt. Changsha Boiler Plant Co (CBP) begon met de bouw van de plasma-oven die ontwikkeld werd door CBP and Shenzhen-based China Nuclear Power Technology Research Institute (CNPRI). De meest geavanceerde technologie zal worden gebruikt en indien succesvol toegepast voor gebruik op andere kernsites.
Steden zinken weg
Meer dan 50 Chinese steden zinken langzaam weg. Het ergst is de toestand in Shanghai dat de voorbije eeuw zowat 2 m zou gezakt zijn. Dit volgt uit een grootschalig onderzoek. 79.000 km² land zou wegzakken. Bij het publiek is onrust over barsten in wolkenkrabbers, lekken in metrotunnels, vervormingen van spoorrails, kapotte ondergrondse buizen en gaten in snelwegen. Bouwen van wolkenkrabbers en verlaging van het grondwater door pompen zouden de schuldigen zijn. Grootsteden elders in de wereld hebben er ook mee te maken. Of de verzakking nog kan gekeerd worden is twijfelachtig, maar China heeft wel plannen om de volgende tien jaar water te pompen in de ondergrond van de diverse steden. Shanghai is daar al enkele jaren mee bezig. Tegen 2015 hoopt men de grootste verzakkingen te stabiliseren en de rest tegen 2020. Sommige experten stellen deze politiek in vraag wegens duur en inefficiënt. Volgens hen moet men de steden maar laten zakken, uitzoeken waar de kritische punten zitten en kijken hoe men gebouwen en andere constructies tegen de verzakkingen bestand kan maken. (SCMP)
Bodemsanering: miljarden business
Het saneren van vervuilde gronden kan uitgroeien tot een miljarden business. In 2009 heeft Chongqing enkel 800 miljoen yuan uitgegeven om te beoordelen wat de prijs zou zijn om de 46 percelen te saneren; de sanering zelf kostte daarbij nog 2 miljard $. Ook op academisch vlak schept het onderwerp heel wat banen qua onderzoek, beoordeling en herontwikkeling van de sites.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *