Peking verbetert afwatering
–Het Beijing News rapporteert dat de hoofdstad haar stormpreventie- en afwateringssysteem zal verbeteren door rivieren te baggeren en de dijken/reservoirs te versterken. Tegen oktober moet vooreerst het slib en ander afval verwijderd zijn dat in de rivieren terecht kwam na de storm op 21 juli. Directeur Cheng Jing van Pekings Waterbestuur legde uit dat het gaat om 34 kleine-en middelgrote rivieren, 13 reservoirs en het renoveren van 15 stormbekkens. Deze werken moeten af zijn eind juni volgend jaar. Als nieuwe regel na de noodlottige stormvloed geldt dat alle nieuwe buurten voor voor elke 10.000 m2 oppervlakte regenopslagplaatsen moeten hebben van 500 m3
74.000 bewoners verhuisd
–74.000 bewoners die leven in de berggebieden onder Peking zullen binnen de 5 jaar verhuisd zijn naar veilige plaatsen waar er geen gevaar is van overstromingen/aardverschuivingen. De hoofdstad heeft 1,2 miljard yuan opzij gezet voor het project. De bewoners zelf zullen ook een gedeelte moeten bijdragen. Zij die het meest bedreigd worden, zullen het eerst aan de beurt komen. Volgend jaar worden 17400 bewoners verhuisd. Voor de tienduizenden migrantens wiens gammel verblijf door de vloed werd weggespoeld had het bestuur al 7000 noodonderkomens voorzien.
372 miljard $ tegen vervuiling; voor energiebesparing
China heeft eventjes 372 miljard $ veil om tegen 2015 de energiebesparing en de milieuvervuiling te bevorderen en dit zou een besparing moeten opleveren van 300 miljoen ton steenkoolequivalent. Het moet verder toelaten dat China het plan voor de tweede helft verwezenlijkt om tegen 2015 haar energie intensiteit te doen verminderen met 16 % vergeleken met 2010. In februari decreteerde de regering al de doelstellingen voor de staalproducenten, steenkoolcentrales en cementfabrieken. Voor het bereiken van de doelstellingen zullen de provinciale autoriteiten verantwoordelijk worden gehouden. China stuurt jaarlijks 800 miljoen ton CO2 de lucht in, een derde van ’s werelds totaal.
Meer groene luchtvaart
China zal een gedeelte van het Civil Aviation Development Fund gebruiken om energiebesparing te bevorderen in de luchtvaart. Het gaat zowel om betere technologieën als om biobrandstof. De vliegtuigmaatschappijen zullen van 30 tot 60 % toelagen kunnen genieten voor hun groene investeringen. Passagiers zullen ook een bijdrage moeten betalen. De Commercial Aircraft Corp of China en Boeing hadden voordien al een investering van 2,5 miljard beloofd om afgedankte spijsolie te recycleren naar biobrandstof. Onderdirecteur van de Chinese Luchtvaart Li Jian hoopt op 30 % biobrandstof tegen 2020. Shanghai Daily
Onderzoek naar stof in mijnen
Het Bestuur voor Veiligheid in de steenkoolmijnen zal de mijnen onderzoeken naar de aanwezigheid van stof wat kan leiden naar de stoflongziekte. Er wordt geraamd dat 6 miljoen kompels door de ziekte zijn aangetast. Op basis van statistieken zullen eerst de meest kritische mijnen onderzocht worden en zowel de gegevens van de mijnwerkers zullen gecheckt worden als de installaties zelf.