Op een groen blaadje 93

Applestichting steunt Tibets ecotoerisme
–Het kanton Pulan in Tibets Ngari-prefectuur heeft 670 miljoen yuan van de Apple-stichting ontvangen om het toerisme in meer ecologische zin om te buigen. Het kanton zag 16.000 toeristen wat meer is dan de eigen bevolking. De “heilige’ Kangrinboqe-berg is door een paar godsdiensten aanzien als het centrum van de wereld. Toeristen en pelgrims laten echter allerlei afval achter. Het kanton had al 7 miljoen opzij gezet voor milieubescherming tussen 2011 en 15. De bijkomende middelen zullen toelaten dat een Beheerscomité voor het Fonds zal opgezet worden. 40 afvalrecyclagestations zullen gebouwd worden die witte afval en gebruikte batterijen zullen behandelen langsheen de rituele rondgang om de berg en de 78 km rond het Mapham Yutsomeer.(Volksdagblad)
Promotie hybride bussen in alle steden
–Het ministerie van Financiën wil de stimulering voor hybride bussen uitbreiden van de huidige 25 steden naar alle steden. Zo wordt gehoopt de aankoop van 4000 bijkomende bussen te betoelagen. Deze toelage varieert tussen 50.000 en 420.000 yuan naar gelang het type. De bussen moeten minstens een efficiencygraad van 10 % hebben en door een openbaar aanbod worden aangewezen. (China Daily)
Plan tegen zandstormen.
De regering bespreekt met Peking en Tianjin de controleplannen tegen zandstormen tussen 2013 en 2022. Shanxi wordt vanaf volgend jaar bij de plannen betrokken en het aantal kantons wordt verhoogd van 75 vroeger tot 138 in de toekomst. Tussen 1999 en 2006 heeft China 9,2 miljoen ha brakke landbouwgrond omgevormd tot weiden of bos. Daarnaast werden 15 miljoen ha kale heuvels beplant.
Bodem in vicieuze cirkel
De Chinese landbouw kan niet meer zonder kunstmest en pesticiden. In de helft van de Chinese landbouwstreken zou gemiddeld meer gebruikt worden dan de internationale norm van 225 kg per hectare, aldus de Chinese Academie voor Landbouw. Bovendien wordt de kunstmest slecht gebruikt namelijk met een absorptierendement van 30%, terwijl de ontwikkelde landen 40% halen. Het gevolg is algemeen verspreide nitraatvervuiling in het grondwater. Ook het gebruik van pesticiden neemt toe doordat het hele jaar door geplant wordt. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht van kunstmest, pesticide, bodem- en waterverontreiniging, noodzaak voor nog meer mesten pesticide, enz. China kan echter niet meer zonder kunstmest, want de bodem is er relatief schraal en de voedselzekerheid van 1,3 miljard mensen vraagt een voortdurende meeropbrengst. Biologische pesticiden zijn duurder en werken minder traag. Natuurlijke mest is ook al niet meer volledig veilig, omdat te weinig gecontroleerd wordt wat de dieren te eten krijgen. Een Wet op de Preventie van bodemverontreiniging die dit alles zou aanpakken staat allang in de steigers, maar de invoering ervan is nog niet voor morgen. (Bron: Chinadialogue)
PV-sector dankt af
Suntech zal een gedeelte van de productie stoppen en deze treft 1500 werkers. Trina Solar dankt 200 bedienden af uit het management. LDK Solar schrapt 5.554 banen, 22 % van het totaal. Chinese bedrijven staan in voor 70 % van de globale PV-markt en ze exporteren 90 % van hun productie vooral naar de EU en de VS waar minder vraag is en protectionistische neigingen toeslaan. De Chinese firma’s beweren dat ze minder overheidssteun kregen dan het 137 miljoen euro die het Duitse SolarWorld van haar regering kreeg
Steden beoordeeld op milieu
Twee milieustudies van het Beijing Technology and Business University wijzen uit dat in Jiangsu het meest industrieel afvalwater loost in het land en Henan het slechtst leefmilieu bezit. Bij 279 van de 300 onderzochte steden ging de kwaliteit van hun cijfer achteruit. Peking, Shenzhen en Sanya scoren het best betreffende het leefmilieu en helemaal onderaan bengelt Jinchang (west Gansu). Wat een groene economie betreft, scoren het hoogst: Shenzhen, Haikou (Hainan) en Xiamen; onderaan bevinden zich Changzhi (Shanxi), Anshun (Guizhou)en Luliang (Shanxi). Bij de provincies scoort AR Ningxia het laagst.
Hong Kong lijdt door scheepsvervuiling
Een vijf jaar durende studie heeft uitgemaakt dat Hong Kongs personen 75 % uitmaken van de doden die veroorzaakt worden door zwaveldioxide veroorzaakt door schepen in de Parelrivierdelta. De kwaliteit in de scheepsterminal te Kwai Chung is er het ergst aan toe. 385 van de 519 doden in de regio vielen te Hong Kong. 18 % van de SO2 in de lucht komt van vaartuigen. Gesuggereerd wordt dat de schepen zouden overschakelen naar een brandstof met minder zwavelgehalte. Dit zou het aantal doden sterk doen dalen, maar de Hong Kong Liner Shipping Association merkt op dat dit neerkomt op een kost van 2 miljoen $ per jaar per Liner om over te schakelen naar de zwavelarme brandstof. (SCMP)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *