Hybride bussen met zonne-energie
–China heeft in Qiqihar voor het eerst elektrische bussen vervaardigd die werken met zonnecellen. De bussen vervaardigd door de Heilongjiang Qiqihar Longhua New Energy Automobile vervoeren maximaal 100 passagiers. Volgens de bedrijfstechnici kan zonne-energie het leven van de lithiumbatterijen verlengen met 35 %. Ze verbruiken van 0,6 tot 0,7 kWh elektriciteit per km. De fabriek bevindt zich in een lokale industriezone die in 2010 werd opgestart met een investering van meer dan 2 miljard yuan.
Ningxia’s antwoord op watertekort
–De provincie Ningxia ligt tussen 3 woestijnen en kent maar een neerslag van 300 mm per jaar, de helft van het landelijk gemiddelde. Het watergebruik uit de Gele Rivier is sterk gerantsoeneerd. Wat de zaak erger maakt, is dat de helft van de 91 % water die naar de landbouw gaat, verloren gaat door de lekkende kanalen of leidingen. De provincie bedacht het plan om ondernemingen die de lekkende irrigatie herstellen, meer water toe te kennen voor hun industriële productie. Sinds 2003 werden 3 projecten afgerond en nog 13 andere staan op stapel. Energie- en chemische bedrijven hebben ondertussen 150 miljoen yuan geïnvesteerd in de manke irrigatie en zo werd 54 miljoen m3 water gespaard. Tegen 2015 wordt gehoopt op een besparing van 500 miljoen m3 water. Aangenomen wordt dat twee derden van het water dat verloren ging, nu gered werd. Het zijn vooral Xingxia’s grondstoffen die werken als stimulans voor de ondernemingen om de investeringen in spaarzamer waterbeheer op te voeren. (China Daily)
Nijverheids-symbiose in Tianjin
Tianjin Economic-Technological Development Area (TEDA) is een nijverheidspark te Tianjin met 15.000 ondernemingen. Directeur Song Yuan legt uit dat in zijn zone Azië eerste project loopt van “industriële symbiose”: dit houdt in dat nagegaan wordt of ze elkaars afval kunnen gebruiken of recycleren. 650 leden doen mee in het project zegt assistent Richard Mensah van International Synergies die het project stuurt en dat o.m. gefinancierd wordt door EU’s Switch Asia. Het project dat nu twee jaar loopt heeft al 38 synergiën bereikt die de kosten verminderden met 12 miljoen, 90 miljoen bijkomend opbrachten. De uitstoot van 32.000 ton CO2 vermeden en verhinderden dat 157.000 ton op een stortplaats te recht kwamen, een nuttig gebruik vonden voor 318 ton gevaarlijk afval en 300.000 ton water spaarde. Naast dit project heeft de TEDA-milieudienst ook met Japanse samenwerking een pilootproject voor nijverheids afvalmanagement waar 30 bedrijven in participeren.
“Verdubbeling spoorinvesteringen in H2”
Het agentschap Bloomberg meent te weten dat de spoorweginvesteringen tijdens het tweede semester zullen verdubbelen. Gedurende het eerste semester verminderden de investeringen in het spoor met 36 % vergeleken met vorig jaar. De investeringen werden teruggeschroefd na het dodelijk ongeval in Wenzhou een jaar geleden. Nadien is het bedrag gezakt met een lichte opgang sinds februari. In juni bedroeg het maandelijks investeringsbedrag het hoogst met 43 miljard yuan. Gezien de veiligheid herzien werd, wordt gedacht dat de jaarbedragen van voorheen die 700 miljoen bedroegen opnieuw gehaald kunnen worden.
Toestand LDK Solar hachelijk.
De stad Xingyu in de arme provincie Jiangxi heeft besloten 755 miljoen yuan schulden van het bedrijf LDK Solar aan Huarong International over te nemen. LDK Solar is nr.266 in de rangorde van de Chinese bedrijven. Het werd opgericht in 2005 en ging in 2007 al op de beurs van New-York. Het produceert silicium wafels, zeer zuiver polysilicium en modules voor zonnepanelen. De nu 32 jarige stichter was ooit de rijkste man van China, met 40 miljard yuan. Maar de wereldcrisis in de sector van de zonnepanelen dreef LDK Solar in het rood. De stad Xingyu probeert het bedrijf alsnog te redden. Er is een grote discussie aan de gang of dit wel kan. Volgens de huidige wet mag de overheid in twee gevallen overheidsgeld besteden om een bedrijf te helpen: garanties geven voor lokale investeringsmaatschappijen van de overheid, of schulden overnemen van bedrijven waarvan het hoofdaandeelhouder is. LDK is een privé-maatschappij die aan geen van beide criteria voldoet. De firma heeft 87 % schulden ten op zichte van haar activa. (morningwhistle, wantchinatimes)
“Chinese koolstof-voetafdruk = Europese”
Volgens het PBL Netherlands Environmental Assessment Agency en het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie zou de Chinese uitstoot van koolstof per persoon in de energiesector gelijk zijn aan de Europese. In 2006 werd China de grootste producent van CO2 in absolute cijfers. De nieuwe cijfers tonen dat China in 2011 7,2 CO2 de lucht injoeg per persoon, net onder de gemiddelde 7,5 ton in de EU. Het cijfer in de VS ligt veel hoger, namelijk 17,3 ton. Bij de cijfers uit China is bovendien een vijfde verwezenlijkt door de productie van exportgoederen. Beweren dat de Chinese voetafdruk de Europese evenaart zoals in sommige media gebeurde is dan ook meer dan twijfelachtig.
Tianshan gletsjer smelt verder
Sinds mei is de Tiansjan gletsjer die op 3750 meter hoogte ligt, een meter minder lang en tegen september komen daar nog 3 meter bij aldus nog het Observatiestation van de Tianshan Mountains Glacier. De lengte daalde al met 14 % tussen 1962 en 2006. De gletsjer splitste in twee delen in 1993. Wilde dieren en planten die frequent voorkwamen in de jaren tachtig zijn nu moeilijk te vinden. Het hoofd van het station beweert dat het oostelijk deel van de gletsjer tussen 93 en 03 terugtrok met 35 meter en het westelijk deel met 57 meter. China heeft 46.377 gletsjers waarvan 18.311 in Xinjiang.
Schoolhoofd: 7 jaar voor buscrash
Het hoofd van de kinderkribbe die eigenaar was van de bus die vorig jaar in november botste met 19 dode kinderen als gevolg, is veroordeeld tot 9 jaar gevangenisstraf. Naast 19 kinderen kwamen ook 2 volwassenen om in het ongeval met het schoolbusje voor 9 dat 43 personen bevatte. De veroordeelde gaat in beroep tegen het vonnis van het Hof in Zhengning (Gansu). Het ongeval veroorzaakte een discussie over het schoolvervoer in geheel China