Op weg naar de groene bestelling van pakketjes

Van 2010 tot 2020 groeide de Chinese kleinhandel door e-commerce tot 83 miljard pakketten. Dit gebeurde ten koste van het milieu vooral in de laatste mile. Nu worden diverse methodes aangewend om de leveringen groener te maken.

JD.com lever met drone

Op tien jaar tijd groeide de kleinhandel e-commerce in China 34 maal terwijl dat op wereldniveau 9 maal bedraagt. De prijs die betaald werd voor het bezorgen van deze 83 miljoen pakjes waren verkeersopstoppingen, luchtvervuiling en verpakkingsafval. Vooral het laatste stuk dat een koerier van de lokale hub tot de bestemming doet, vormt een probleem. Volgens PWC staat de laatste mile in voor zowat de helft van de leveringskosten. In China hebben 90% van de klachten betrekking op deze laatste mile levering. Ook de uitstoot van de laatste mile zou tegen 2030 stijgen met 32% en de verkeersopstoppingen met 21%.

Oplossingen

Bezorgwagentjes zonder bestuurder komen steeds vaker voor. Alibaba’s laatste model kan 50 pakketten bevatten en over 100 km rijden.  Het model van Suning kan de gebouwen binnengaan, de lift nemen en de levering verrichten aan de deur van de klant. Tijdens de pandemie waren deze wagentjes van groot nut in Wuhan.

Drones worden eveneens ingezet voor thuislevering onder meer door JD.com. Ze vliegen over druk verkeer, ruig gebied en werken ook in slechte verkeersomstandigheden. JD.com raamt dat voertuigen vervangen door drones de logistieke kosten met 70% kunnen verminderen.

Alibaba robot levert de laatste mile

Klanten kunnen ook hun pakketjes ophalen in pakketstations dicht bij de woonbuurt. Cainiao heeft al 80.000 van deze pakketstations. Slimme pakketkluisjes bevinden zich echter nog dichter bij de appartementen. Momenteel wordt 15% van alle pakketjes op die manier geleverd en verwacht wordt dat deze formule verdubbelt tegen 2025.

De Chinese bedrijven zetten ook elektrische voertuigen in voor de last mile. Verwacht wordt dat hun 3,7% aandeel tegen 2025 stijgt tot 20%. SF Express introduceerde 17.000 elektrische voertuigen in 185 steden. Daarmee is JD.com al bezig sinds 2017 waardoor jaarlijks 120.000 ton koolstofuitstoot vermeden wordt. Ook de verpakking wordt meer milieuvriendelijk SF Express F-Box kan 50 maal opnieuw worden gebruikt.

De opkomende technologieën worden ingezet om de dienstverlening te verbeteren. De Baidu navigatie maakt mogelijk dat de gebruikers zelf de route kiezen of bijstellen zelfs tijdens de bestelling. Ook Huawei en SF combineren big data, IoT en AI om de logistieke oplossingen te bieden langs de gehele waardeketen van productie tot transport, opslag en de verdeling.

Bron Eastasiaforum.com

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *