4 jaar nadat China om Beijing te ontlasten besliste te Xiong’an een nieuwe slimme en groene stad uit te bouwen, is de uitvoering in volle gang. 160.000 personen werken momenteel aan 120 grote projecten zoals in infrastructuur en milieu. Ook nieuwe stedelijke concepten worden uitgetest.
Precies vier jaar geleden kondigde China de plannen aan om te Xiong’an op 100 km van Beijing een nieuwe slimme en groene stad uit de grond te stampen die sommige niet essentiële hoofdstedelijke functies van Beijing zou overnemen. Het was de bedoeling om het gebied van 1770 km² tot een model te maken van hoogwaardige ontwikkeling. Momenteel werken zowat 160.000 personen aan de uitvoering van 120 grote projecten. Neem bijvoorbeeld het woongebied Rongdong dat ontworpen is om 170.000 personen te huisvesten. Eind maart zat 85% van de 1000 geplande gebouwen al onderdak en ze zullen opgeleverd worden in juni.
De spoorlijn tussen Xiong’an en Beijing die de reistijd beperkt tot 50 minuten werd in december operationeel. De drie expres lijnen die Xiong’an, Beijing en Tianjin verbinden worden in mei voor het verkeer geopend. Ontworpen om niet essentiële functies van Beijing over te nemen, zal het startgebied dienen om Beijings hogescholen, ziekenhuizen, zakelijke hoofdkwartieren en financiële- en openbare instellingen te onthalen.
Slim
Sinds het begin werd Xiong’an ontworpen om een slimme stad te worden voor hightech en innovatie die fungeert als een magneet voor wereldwijd talent. Volgens officiële gegevens hadden zich eind februari al meer dan 3700 ondernemingen geregistreerd waarvan 2000 op het vlak van wetenschappelijk onderzoek, software , IT ed. Ook Tencent, Alibaba en Baidu zijn aanwezig om hun bijdrage te leveren.
Eye Cool dat gespecialiseerd is in AI verhuisde zijn hoofdkwartier naar Xiong ‘an. Hun gezichtsherkenning wordt nu gebruikt in industrieterreinen, spoorwegstations, dienstencentra en scholen zowel voor veiligheidsdoeleinden als voor preventie en controle van Covid.
China Securities Journal meldt dat het verkeer er gecontroleerd zal worden door een slim verkeerslichtcontrolesysteem. De wegen krijgen ogen en hersens omdat er laser radars zullen staan om de honderd meter. Meerdere duizenden km gedigitaliseerde wegen moeten aangelegd. De basis van dit alles de 1000 5G-stations zijn al klaar in het kerngebied en straks ook in de dorpen. Bij de bouw van woongebouwen wordt normaal zelfs een gehele verdieping gereserveerd voor 5G en andere digitale uitrusting. Gehoopt wordt dat hightech uiteindelijk 70 tot 80% gaat uitmaken van de lokale economie.
Groen
Xiong’An wil een groene stad worden op mensenmaat. Tussen 2017 en 2020 werden 27.000 ha bomen toegevoegd zodat de bosbedekking nu 30% bedraagt. Veel inspanningen gingen naar het herstel van het Baiyangdian meer. De afgelopen vier jaar hebben de lokale autoriteiten 13.000 sterk vervuilende ondernemingen gereglementeerd, nieuwe waterzuiveringsinstallaties gebouwd en ook het visgebied op het meer gereduceerd. Door de herstelwerkzaamheden breidde het meer uit tot 290 km² en verbeterde de waterkwaliteit van klasse 5 (de slechtste kwaliteit) tot klasse vier. Volgens het ontwikkelingsplan zullen bossen, groen en water tot 70% uitmaken van de totale stedelijke oppervlakte.
Zelfvoorzienend
Het te Barcelona gebaseerde Guallart Architects heeft de wedstrijd gewonnen om in Xiong’An een model van duurzame wijk te ontwerpen dat ook op andere plaatsen kan worden gebruikt. Het voorstel omvat houten gebouwen met grote balkons en gedeelde 3D-printers die het de bewoners mogelijk maken om lokaal grondstoffen te produceren en alle voorzieningen aan te bieden zelfs in lockdown periodes. De gebouwen hebben serres bovenaan voor voedselproductie en gebruiken schuine daken voor energie-opwekking. Op de begane grond zullen kleine digitale fabrieken het gebruik van 3D-printers en snelle prototyping machines toelaten om objecten voor dagelijks gebruik te vervaardigen waardoor een nieuw model van stedelijk beheer wordt bevorderd .
Bronnen: Xinhua, China Daily, Reuters