Handelsminister Wang Wentao en Valdis Dombrovskis, ondervoorzitter van de EU-Commissie, hadden donderdag een opbouwend gesprek over de geplande EV-heffingen. De EU wil nu toch praten over Chinese prijsverbintenissen. Op een Rondetafel van de EV-sector te Brussel beloofde Wang Wentao de onderhandelingen tot het laatste ogenblik te willen voeren.
Na een bezoek aan Italië en Duitsland voerde de Chinese Handelsminister Wang Wentao te Brussel onderhandelingen met EU-ondervoorzitter Dombrovskis over de heffingen die de EU-Commissie wil opleggen aan uit China ingevoerde elektrische voertuigen. Brussel verwijt China zijn EV-voertuigen ruim te hebben betoelaagd. In de ogen van Dombrovskis zijn de geplande heffingen gewoon een correctie om een gezonde concurrentie te herstellen. De voorgestelde tarieven variëren van 7,8% voor een Tesla tot 35,3% voor SAIC, bovenop het bestaande tarief van 10%. Beijing reageerde op deze heffingen met onderzoeken naar EU-overheidssteun inzake zuivel, brandewijn en varkens, wat Dombrovskis op zijn beurt onterecht vond.
Volgens de verklaring van de EU-Commissie gaven beide partijen duidelijk uiting aan hun politieke wil om geschillen door middel van overleg op te lossen. De twee partijen zullen kosten noch moeite sparen om tot een wederzijds aanvaardbare oplossing te komen door middel van vriendschappelijke dialoog, voegde men eraan toe. Ze kwamen overeen om de onderhandelingen over de prijsverbintenissen voort te zetten. Dit zou kunnen betekenen dat China zich ertoe verbindt een minimumprijs op te leggen voor elektrische voertuigen die het naar de EU exporteert om tegemoet te komen aan de bezorgdheid van mogelijke concurrentievervalsing. Eerder vond de Commissie de door China gedane voorstellen niet voldoende.
De heffingen worden pas definitief eind oktober, na een stemming van de lidstaten. Men kan de heffingen echter enkel verwerpen met een gekwalificeerde meerderheid van 15 landen die minstens 65% van de bevolking vertegenwoordigen. Spanje heeft al verklaard tegen te zijn, evenals Zweden en Hongarije; Duitsland is verdeeld. Italië en Frankrijk staan echter achter de heffingen. Een aantal landen heeft zich nog niet uitgesproken. Als de heffingen gestemd worden, zou dit een periode van vijf jaar betreffen. Tijdens een rondetafelgesprek met de EV-sector woensdag te Brussel beloofde Wang te zullen onderhandelen tot het laatste ogenblik, dat wil zeggen tot de stemming door de lidstaten. Na het gesprek met Wang Wentao stelde de Chinese Kamer van Koophandel in de EU dat zij hun investeringsplannen in Europa zouden herbekijken indien de heffingen er komen.
Bron: Peoples Daily, SCMP, Euronews, FT