China is met reden trots op zijn openbaar vervoer. De binnenlandse connectiviteit blijft vooruitgaan net als die met sommige buurlanden. In december zijn er nieuwe hogesnelheidsverbindingen tussen steden en provincies in gebruik genomen. Het metronet van Shanghai, het langste ter wereld, wordt nog uitgebreid.
China is onlangs in het nieuws gekomen door de succesvolle aanleg van een hogesnelheidslijn tussen Kunming, de hoofdstad van de zuidwestelijke Chinese provincie Yunnan, met Vientiane, de hoofdstad van Laos. Ook de inhuldiging van de in China gebouwde Cat Linh-Ha Dong-metrolijn in de Vietnamese hoofdstad Hanoi was een positief bericht. China ontwikkelt de connectiviteit met zijn Zuidoost-Aziatische buren, maar ook de snelle binnenlandse verbindingen groeien gestaag.
Metro Shanghai
In Shanghai worden donderdag twee nieuwe, en volautomatische, metrolijnen in gebruik genomen. De totale lengte van het metronetwerk van Shanghai zal zich dan uitstrekken tot 831 km, het langste net ter wereld. In totaal zullen er intussen vijf metrolijnen zonder bestuurder in de stad rijden met een operationele lengte van 167 km. Een van die nieuwe lijnen is het nummer 14, ze gaat over 38 km en doet 31 stations aan. Volgens de enthousiaste autoriteiten van het vervoerbedrijf Shanghai Metro wordt ‘het de belangrijkste horizontale verkeersader in de metropool’. De lijn bedient belangrijke wijken zoals Jiading, Putuo, Jing’an, Huangpu en Pudong New Area, en grote toeristische attracties zoals de Jing’an Tempel en het schiereiland Lujiazui met zijn wereldberoemde skyline. Het noordelijke deel van Lijn 18 door Pudong New Area en het noordoostelijke Yangpu district, gaat ook op 30 december open. De stad heeft nu 20 metrolijnen met 508 stations, waarvan 83 transferstations.
Aan alle kanten
Enkele dagen na de opening van de hogesnelheidslijn in Laos konden de hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen Mudanjiang en Jiamusi, een afstand van 373 km in het uiterste noordoosten van China. En bijna op hetzelfde moment werden Zhangjiajie en Huaihua in de centraal gelegen provincie Hunan me elkaar verbonden. Beide sporen zijn in ongeveer 5 jaar gebouwd. Het nieuwe spoor in het noordoosten verlengt de lijn van de provinciehoofdstad Shenyang in het noordoosten naar de provincie Heilongjiang (langs de Russische grens). Het loopt over 173 bruggen en door 34 tunnels. De intercity-reistijd tussen de twee termini wordt verkort van 7 uur tot iets meer dan 2 uur. Het spoor is ‘vorstbestendig’ gemaakt, want gaat door een van de koudste gebieden in China met temperaturen die in de winter tot min 30-40 graden Celsius dalen. De hele lijn bestaat voor de helft uit bruggen en tunnels. Het kan nog extremer: de nieuwe lijn in Hunan, die door prachtige gebieden loopt, bestaat voor 90% uit tunnels en bruggen.
Prestaties en ambities
Het HSL-netwerk is gegroeid van 10.000 km sporen in 2012 tot ongeveer 38.000 km in 2021. Het is de ambitie om eind 2025 te komen tot 50.000 km. Dit houdt in dat er de komende vier jaar meer dan 8 km spoor per dag moet gelegd worden. In China werden in 2019 dagelijks ongeveer 6,5 miljoen passagiers per dag vervoerd door het netwerk, (in 2008 was dat slechts 350.000).
Bronnen: Xinhua, Global Times, China Daily, 5iZChina, smetro.com, Wikipedia