Opple Lighting een topleider qua belichting in China start nabij Eindhoven een verkoopkantoor op als basis om de Europese markt te veroveren. Vanaf morgen begint Opple met een marketing campagne eerst bij installatiebedrijven, daarna komt de detailhandel aan de beurt en straks liggen de Opple led lampen ook bij de doe-het-zelfketens, zo heet het.
Opple Lighting dat wereldwijd 7000 werknemers telt, heeft in China 5000 eigen winkels, 20.000 verkooppunten en een 560.000 m2 verticaal geïntegreerde productieruimte. Het heeft ook een moderne O&O-afdeling met 300 onderzoekers. De snelgroeiende LED fabrikant had tot een jaar geleden alleen vestigingen in China, maar heeft nu ook kantoren in Dubai, Johannesburg en São Paulo, van waaruit 30.000 verkoop- en servicepunten in ruim vijftig landen in de groeimarkten van Zuid-Oost-Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika worden bediend.
Vorige maand werd een verkoopkantoor geopend in New Delhi en nu is Europa aan de beurt. ‘Van een lijst met Europese toplocaties bleven Brabant en Noordrijn-Westfalen over, omdat Duitsland de grootste lichtmarkt van Europa is’, zegt Jeroen Janssen, managing director Europe van Opple Lighting. ‘Uiteindelijk kozen we voor de regio Eindhoven. De aanwezige kennis in Brabant op het gebied van licht en logistiek gaf de doorslag. De keuze voor Nederland en Eindhoven in het bijzonder, werd mede mogelijk gemaakt door de ondersteuning van de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) en haar regionale acquisitiepartner BOM Foreign Investments.
Chinese bedrijven kijken vaker naar de maakindustrie van Brabant. Eerder dit jaar besloot Shanghai Prime Machinery (PMC) metaalbewerkingsbedrijf Nedschroef uit Helmond volledig over te nemen. De toegenomen Chinese belangstelling voor de regio kwam ook tot uiting door het bezoek dat gouverneur Li Xueyong van de provincie Jiangsu in oktober aan Noord-Brabant bracht. Volgens Janssen zou Brabant wel eens een belangrijke springplank kunnen worden voor Chinese bedrijven die in Europa willen expanderen. ‘
Bekendheid
Het nieuwe hoofdkwartier voor Europa in Best telt momenteel 20 personeelsleden, maar het is de bedoeling dat dit op termijn uitgebouwd wordt tot 100. Eerst wil Opple in Europa de naamsbekendheid verwerven. Daartoe start het op 3 november een campagne via de belangrijkste elektrische groothandels bij installatiebedrijven. ‘Daarna beginnen we ook een campagne voor de detailhandel sector. Straks liggen onze led lampen ook bij de doe-het-zelfketens.’
Opple wil zich in Europa ook toeleggen op de ontwikkeling en het ontwerp van LED technologie. Het bedrijf laat zijn producten certificeren door het Duitse keuringsbureau TÜV. De producten moeten voldoen aan de RoHS-eisen (Restriction of Hazardous Substances), de EU-richtlijn die gevaarlijke stoffen in elektrische apparatuur beperkt. Janssen: ‘De kennis en ontwikkeling die we hier opbouwen, willen we naar China terugbrengen, zodat onze producten ook daar kwalitatief beter worden’.
Bron: fd.nl