Een leidend financier van deelfietsen firma Ofo vindt het tijd om te denken aan een fusie tussen de twee leidende firma’s in deelfietsen Ofo en Mobike die 95% van de markt delen. Volgens hem is dit de enige manier voor de twee om winstgevend te worden.
Zhu Xiaohu is stichter van GSR Ventures die de investeringen leidde in Ofo. In juli ontving Ofo nog 700 miljoen dollar in kapitaal en blijkbaar kijkt het bedrijf al uit naar een nieuwe ronde waarbij het hoopt 1 miljard dollar op te halen. De twee groten die de markt domineren vereisen elke maand veel kapitaal om hun werking te verzekeren en ook om uit te breiden in het buitenland. Investeerders noemen dit ‘geld verbranden’ en blijkbaar is het voor hen genoeg geweest. Overigens duiken nog nieuwe spelers op en verstrakt de overheid de reglementering.
Ommekeer
Op een forum te Shanghai vond Zhu Xiaohu dan ook op dat het tijd is om te denken aan een fusie tussen de twee grote firma’s die deelfietsen aanbieden. Enkel wanneer de twee fuseren kunnen ze winstgevend worden, aldus nog Zhu. Zijn opinie deze week is nogal een ommekeer van zijn mening drie maand eerder dat het idee van een fusie tussen de twee onwaarschijnlijk was door een verschil in bedrijfscultuur. In juni voerde hij nog een debat met de stichter/voorzitter van Tencent Ma Huateng die sinds lang Mobike financiert: Het debat eindigde met het akkoord een jaar te zullen wachten op wie wie in de schaduw zou stellen in China. Volgens analist Zhang Xu bij Analysys is de ommekeer bij Zhu een teken dat de investeerders de rivaliteit tussen de twee groten willen afkoelen omdat niemand er bij wint. In juni haalde Mobike 600 miljoen op, in juli kreeg Ofo 700 miljoen van Alibaba, Hony Capital en Citic Private Equity en nu wil Ofo dus nogmaals een miljard.
Ongemak
Zhang meent dat recente overheidsmaatregelen om hun groei in te perken, kunnen werken als een plafond dat na een mogelijke fusie de duurzaamheid van hun zaken in de hand werkt. Een aantal steden heeft de deelfietsen firma’s verboden nog fietsen toe te voegen omdat ze willekeurig gedumpt worden en zo een publiek ongemak of last worden. Shanghai telde in augustus al anderhalf miljoen deelfietsen of één per 15 inwoners.
Volgens de laatste gegevens heeft Ofo operaties in 13 landen waarbij China, Japan, het VK en de VS, Mobike is actief in de VS, Italië, Singapore en Japan en wil tegen het jaareinde actief zijn in 200 steden wereldwijd.
Bron: SCMP