Overheid subsidieert energiezuinige auto's

laadstation voor 10 bussen en 10 personenwagens tegelijk in Wuhan (foto Xinhua)

laadstation voor 10 bussen en 10 personenwagens tegelijk in Wuhan (foto Xinhua)


Wie een auto met een motor van minder dan 1,6 liter koopt krijgt 3000 yuan subsidie. Deze extra komt bij het al bestaande belastingvoordeel voor kleine auto’s (7,5 % belasting op de aankoop i.p.v. de normale 10). De meevallers voor kleine auto’s gelden voor heel China.
In Shanghai, Changchun, Shenzhen, Hangzhou en Hefei echter gaat een proefproject lopen waarbij tienduizenden yuan tegemoetkoming wordt gegeven bij het kopen van energiezuinige wagens. Wie een volledig elektrische auto koopt, zal in hierboven genoemde steden 60.000 yuan krijgen. De subsidie bedraagt 50.000 yuan voor een plug-in hybride (woon-werkverkeer elektrisch met de energie uit het stopcontact. Voor een langere rit overschakelen op de benzinemotor). Voor een plug-in hybride van BYD (bekend merk uit Shenzhen) zou je bijvoorbeeld bijna 30 % minder betalen. Hun F3DM plug-in hybride kost immers 169.800 yuan.
Het is nog niet zeker of je alleen subsidie krijgt voor auto’s die in China zijn geproduceerd, voor Chinese merken of voor alle merken, ook de buitenlanders. Wel duidelijk is dat deze maatregelen de aankoop voor de consumenten aantrekkelijker zullen maken en de verkoop zullen doen toenemen. De Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervormingen, het sterkste economische werktuig van de regering, mikt op een stijging van het aantal kleine auto’s met meer dan vier miljoen de komende twee jaar. Het zou betekenen dat het marktaandeel van zuinige auto’s stijgt van 5 naar 30 %. Ook als buitenlandse merken mee kunnen profiteren zal het een geweldige boost geven aan de Chinese bedrijven die kleine en energiezuinige auto’s produceren, zoals BYD, SAIC Motor Corp, Chery, Geely en Chongqing Changan Automobile.
Voor deze Chinese merken is het ontwikkelen van volledig elektrische wagens en plug-in hybriden een belangrijke tactiek.
De grootste winst zal ongetwijfeld gaan naar het milieu. De overheid rekent erop dat ze met dit soort maatregelen het olieverbruik met 750 miljoen liter kan doen afnemen en de uitstoot met 3,3 miljoen ton kan doen verminderen. Met dat doel is het aantal grote steden waar het openbaar vervoer met energiezuinige voertuigen rijdt, opgetrokken tot 20 (+ 7).
Bronnen: Xinhua, Reuters, SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *