Volgens Bloomberg voert het bestuur van de provincie Hainan besprekingen om de groep rond Hainan Airlines in eerste instantie over te nemen en daarna delen te verkopen aan de grote Chinese luchtvaartmaatschappijen. China Business Journal doet het bericht af als geruchten. Dit jaar is het voor HNA er op of er onder.
Bloomberg is een over het algemeen betrouwbare zakelijke nieuwsbron. Het onthulde dat de provincie Hainan de controle van Hainan Airlines (HNA) wil overnemen en daarover gesprekken voert met de eigenaars van de groep. Hainan Airlines zit met 50 tot 80 miljard $ schulden hoewel het al essentiële onderdelen verkocht. De IATA verwacht echter dat de luchtvaartmaatschappijen 27 miljard $ aan omzet door het virus zullen verliezen, waarvan 12 miljard $ enkel op de Chinese markt. Deze week schrapten de Chinese maatschappijen bijvoorbeeld 80% van hun geplande vluchten.
Het zou volgens Bloomberg de bedoeling zijn om het leeuwenaandeel van HNA te verkopen aan de 3 grote luchtvaartmaatschappijen Air China Ltd., China Southern Airlines Co. en China Eastern Airlines Corp. Het door HNA gesteunde Suparna Airlines zou naar de provinciale regering van Jiangsu gaan. Hoewel de meeste betrokkenen geen commentaar geven op het bericht zegt een bron aan China Business Journal dat het een gerucht is. Voorzitter Cheng Feng bezocht donderdag nog het controlecentrum te Haikou om zich te vergewissen van de getroffen maatregelen tegen Covid-19. Feit is wel dat van 25 januari tot 14 februari maar een kwart passagiers met HNA vlogen in vergelijking met vorig jaar.
Ontvetting
Sinds 2006 vloog deze Chinese luchtvaartmaatschappij op Brussel. De luchtvaartmaatschappij werd in 2016-2017 berucht door een grootschalige opkoopwoede van 40 miljard $ zoals participaties in de luchtvaart (Swissport, Gategroup, leasing-firma’s Avolon, CIT commercial Aircraft), de Hilton keten, Deutsche Bank, VS Ingram Micro plus het aanschaffen van vastgoed in Manhatten en Hongkong. Volgens les Echos participeert HNA in Frankrijk in Aigle Azur, de luchthaven van Toulouse, Servair en Pierre & Vacances.
Het voorbije jaar keerde HNA na overheidskritiek terug naar zijn luchtvaart roots wat in november laatstleden resulteerde in een verkoop van activiteiten die niet tot de kern horen. Voorzitter Chen Feng sloot 2019 af met de voorspelling dat ‘2020 het beslissende jaar zou worden in het overleven van de groep’. Naast de verkoop van vliegtuigverhuurder Avolon Holdings staat ook de verkoop van de Zwitserse firma in vliegtuigonderhoud SR Technics en van containerverhuurfirma Seaco op het programma. De mindere inkomsten dwong HNA al om de controle op verschillende regionale luchtvaartmaatschappijen als Beijing Capital Airlines, Urumqi Air, GX Airlines, West Air, Hong Kong Express van de hand te doen.
Het filiaal Hong Kong Airlines kondigde deze maand al 400 ontslagen aan. Vliegend en technisch personeel van Hainan Airlines werden gevraagd onbetaald verlof te nemen. De groep draaide vorig jaar in het eerste semester voor 5,6 miljard yuan in het rood. Tegenover de 703 miljard aan schulden staan 980 miljard yuan aan activa. De groep staat onder druk om voor 95 miljard yuan schulden op korte termijn terug te betalen en daarbij komen nog 76 miljard schulden op langere termijn die dit jaar vervallen.
Bloomberg,. Les Echos, Global Times