Geely zit in de problemen door de overname van Volvo. Geely is een privé-bedrijf dat eigenlijk te klein was om Volvo over te nemen. Het grootste deel van de overname werd dan ook met geleend geld betaald.
Geely ondervindt nu problemen met sommige kortetermijnleningen aan een hoge interest in het buitenland, en vindt geen verse fondsen om deze leningen af te betalen.De firma contacteerde tevergeefs privé beleggingsfondsen in China en daarbuiten. De beleggingsfondsen lieten het afweten uit schrik dat Geely hen niet zal kunnen terubetalen; het passief van het bedrijf steeg tussen 2008 en 2010 van 5 miljard yuan naar 71 miljard.
De overname van Volvo kostte Geely, met een eigen vermogen van minder dan 1,4 miljard dollar, in totaal 6,2 miljard dollar. Het grootste deel daarvan werd geleend door Chinese staatsbanken en enkele lokale besturen, maar de kortlopende behoeften – zowat 600 miljoen dollar- werden gedekt met buitenlandse obligaties met hoge rente. Een deel daarvan waren call opties en convertibele obligaties voor Goldman Sachs, dat daardoor nu 15% van het kapitaal van Geely bezit en tweede grootste aandeelhouder wordt na de Chinese privé-eigenaar.
Maar Geely heeft nog veel meer geld nodig voor de aangekondigde investeringen in Volvo-Daqing (4,6 miljard yuan), in een Volvo motorenfabriek in Shanghai (5 miljard yuan) en in een Volvo-fabriek in Chengdu ( 3,2 miljard yuan). Alhoewel het bedrijf winstgevend is en benadrukt dat zijn schuldgraad binnen de autosector niet buitengewoon hoog is, vrezen insiders dat het Geely niet zal lukken nieuw geld te vinden op de normale binnenlandse of buitenlandse markten. Wie komt Geely dan wel ter hulp?