Overvolle klassen, een probleem dat niet wil verdwijnen

Het onderwijs in Chinese steden en provincies kampt met een probleem van overvolle klassen. Het verschijnsel bestaat al jaren en lijkt zeer moeilijk tegen te gaan.

overvolle klassenIn China volgen 101 miljoen kinderen basisonderwijs. Regelmatig kom je in Chinese media verhalen tegen over lokalen volgepropt met leerlingen of studenten.

Records

Cijfers variëren van 60 tot 113kinderen in een lokaal. Dat laatste cijfer  is naar het schijnt een record. Vanzelfsprekend heeft dat een nefaste invloed op het onderwijs. Er is natuurlijk ook een niet te onderschatten veiligheidsaspect. Overvolle klassen komen het vaakst voor in het basisonderwijs. Het probleem wordt minder erg in de middelbare scholen. Toch doet het zich ook daar voor. In 12 provincies van China is het gemiddelde aantal leerlingen per klas 55. In 27 provincies overstijgt het aantal 45 leerlingen. Dat blijkt ook het nationale gemiddelde te zijn. In Zhumadian, een stad met 8 miljoen inwoners in Henan, is de gemiddelde groepsgrootte 109 scholieren. Meer dan 3700 klassen tellen er minimaal 65 leerlingen.

Plattelandsonderwijs loopt leeg

Experts en onderwijzend personeel geven verschillende oorzaken van de wantoestanden aan. In sommige steden kunnen interne migranten hun kinderen eindelijk naar het gemeentelijk onderwijs laten gaan. Dat is dus een terechte  opheffing van een discriminerende situatie. Maar die heeft plaatselijk geleid tot een plotse toename van het aantal schoolgaande kinderen. Het aantal leerlingen in plattelandsscholen bedroeg in 2006 nog 56,6 miljoen. In 2016 was dat volgens cijfers van het ministerie van Onderwijs gedaald tot 28,9 miljoen.

Remmende voorsprong

De regering heeft sinds 2009 honderdduizenden scholen laten sluiten. Vooral plattelandsschooltjes voor basisonderwijs in afgelegen streken zijn weggesaneerd. Jonge tot zeer jonge kinderen moesten lange afstanden afleggen naar de dichtstbijzijnde school. Daarbij komt dat stedelijke gebieden gemakkelijker onderwijsmiddelen verkrijgen. Die kunnen dus ook beter onderwijs aanbieden. Toch is de toewijzing van middelen nog niet gelijk opgegaan met de snelle en omvangrijke urbanisatie. Het voordeel van de stadsscholen slaat om in een nadeel. Door een enorme toeloop worden zij het slachtoffer van hun eigen succes.

Eindtermen

In juli 2016 gaf de nationale regering de opdracht om ‘supersized’ lesgroepen van meer dan 66 kinderen te elimineren tegen 2018. ‘Grote’ groepen, d.w.z. van meer dan 56 tegen 2020. In maart 2018 werd in het regeringsrapport voor het Nationaal Volkscongres weer aangedrongen op maatregelen, vooral in de steden. Die normen van 2016 moeten absoluut gehaald worden volgens de minister, de ene tegen eind 2018, de andere tegen 2020. Zullen de scholen zelf dus nog een tijdlang op creatief kunst -en vliegwerk aangewezen blijven?
China Daily, Caixin, Sixthtone, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *