Het eerste, streng bewaakte, convooi afkomstig uit het Chinese Kashgar is dit weekend officieel verscheept vanuit Gwadar in Pakistan. Premier Sharif en de militaire top waren bij de inhuldiging van de haven. Het project is een voorbeeld van het Chinees-Pakistaans partnerschap.
Gwadar is een diepzeehaven die in 2007 door Pakistan werd aangelegd. China Overseas Port Holding Company bouwde vanaf 2015 de tweede fase uit als einde van de ‘China–Pakistan Economic Corridor’ die Kashgar in Xinjiang verbindt met de haven via een corridor die door geheel Pakistan loopt. De Chinese bouwheer investeert te Gwadar in totaal voor $1,153 miljard. Dit bedrag omvat zowel de uitbouw van de haven die voor 43 jaar aan China verpacht werd als de speciale economische zone. De speciale economische zone naar Chinees model zal afgewerkt worden in drie fasen en tegen 2026 moeten de fabrieken en de verwerkende nijverheid klaar zijn. Hieraan zal China Overseas Port Holding Company $ 4,5 miljard besteden. Uiteindelijk moet de haven toegankelijk worden voor schepen van 70.000 ton doodgewicht i.p.v. 20.000 ton voorheen. Daarnaast worden in de nabije omgeving van de haven nog voorzieningen getroffen zoals een luchthaven, een LNG-terminal, een ontziltingsinstallatie en een thermische centrale.
Dit weekend heeft premier Sharif in aanwezigheid van topmilitairen de haven geopend voor het eerste konvooi dat uit Kashgar kwam en nadien verscheept werd door een Chinees schip. De militairen staan niet enkel achter de voor het land levensnoodzakelijke corridor, ze garanderen ook de veiligheid langs het traject dat door verschillende landsdelen passeert waar opstandelingen actief zijn. Naar verwachting zou de haven in 2017 een miljoen ton vracht behandelen waarvan het meeste uit bouwmaterialen bestaat voor de andere projecten langs de corridor. Op termijn wordt zelfs een uitbreiding gepland tot 100 dokken die 400 miljoen ton vracht per jaar mogelijk maken.
Corridor
Met de Gwadar haven wil China de vervoerstijd van olie en gas uit het Midden-Oosten inkorten in vergelijking met de zeeweg via de straat van Malakka. 80% van de petroleum uit het Midden-Oosten voer tot nu toe nog door de Straat van Malakka. Deze zeeroute is 12.000 km lang terwijl de afstand Gwadar naar Xinjiang maar 3500 km bedraagt. De Chinese in- en doorvoer van olie-en gas zal dus over een kortere afstand verlopen en minder tijd kosten. De corridor tussen China en Gwadar met een netwerk van geplande auto- en spoorwegen evenals pijplijnen kost in totaal $ 51 miljard. Ook de Centraal Aziatische landen hebben al hun interesse voor de corridor laten blijken voor het vervoer van hun hulpbronnen. Van Pakistaanse zijde wordt voorspeld dat het project tussen 2015 en 2030 700.000 directe banen kan opleveren en het bnp-groeicijfer met meer dan 2 % kan groeien.
Ook moet ook vermeld dat de corridor door Balouchistan loopt waar een beweging ijvert voor afscheiding en ook door Kasjmir waar terroristen actief zijn. China heeft gevraagd om beveiliging en het Pakistaanse leger heeft een aparte bewakingseenheid ter beschikking gesteld voor de corridor. Volgens premier Sharif moeten alle provincies mee kunnen profiteren van de corridor. Wie alvast jaloers toekijkt naar de goede samenwerking tussen Pakistan en China is buurland India. Premier Modi heeft in mei met zijn Iraanse collega Rouhani 12 overeenkomsten afgesloten waardoor India Ports Global Pvt. de Iraanse concurrerende Chabahar haven zal moderniseren langs een 640 meter lange containerkaai en 600 meter lange dokken met bijbehorende infrastructuur.
Bronnen: Wikipedia, Bloomberg, thenews.com.pk