Pakistan praat met China over Gwadar-haven

Volgens Pakistans minister van Havens en verscheping Ghauri heeft Pakistan een akkoord bereikt met het huidige Singaporese PSA-bestuur over de transfer van de operationele controle van de strategisch belangrijke Gwadar diepzeehaven aan een Chinese investeerder, waarmee nog discussies plaats grijpen. Dit vertelde Pakistans minister Babar Ghauri aan de Financial Times.

Gwadar, onderaan links


De Port of Singapore Authority (PSA) begon 5 jaar geleden met het bestuur van Pakistans diepzeehaven Gwadar. De haven ligt strategisch dicht bij de grens tussen Pakistan en Iran en ook niet ver van de Straat van Hormoez. PSA houdt het evenwel voor bekeken hoewel hun licentie nog 35 jaren doorloopt. PSA is ontgoocheld dat Pakistan zijn belofte niet gehouden heeft om de haven met een autoweg te ontsluiten en ook omdat het niet voldoende grond krijgt voor de goede werking van de haven. Minister Ghauri bevestigde dat PSA Gwadar verlaat met Pakistans toestemming, maar hij weigerde de naam bekend te maken van de potentieel Chinese vervanger. Volgens Asia Times gaat het om China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC).
Voor de Chinezen kan de controle strategisch zijn want gedacht wordt dat China er een pijplijn wil aanleggen die aardolie uit het Midden-Oosten levert aan westelijk China. Het havencontract wordt dan ook gezien als de tweede grootste Chinese investering in Pakistan na de Karakoram autoweg. Pakistans vorige minister van Defensie Mukhtar heeft gevraagd of de Chinezen er hun zeemacht willen ontplooien met regelmatige aanwezigheid. Chinese militaire experts zijn er echter nog niet uit met hun antwoord hoe ze zich kunnen omvormen tot een macht op diepe wateren. Dit veronderstelt immers ook een systeem van tank- en reparatiemogelijkheid, verversing voedselvoorraad en personeel…
De Gwadar haven werd uitgebouwd door China Harbour Engineering Company en kreeg 200 miljoen $ fondsen van China op een totale kost van 250 miljoen. Vorige week maakte Reuters bekend dat Peking 800 miljoen leent voor de tweede fase van de Hambantota-haven op Sri Lanka, nadat de eerste fase gefinancierd en gebouwd werd door China Communications Construction. Nieuws dat allemaal met argusogen zal gevolgd worden en niet enkel in Indië. Volgens Asia Times is China weinig geneigd om zich te sterk in Baluchistan te gaan mengen omdat zowel Indie,  de VS en Rusland er de separatisten ondersteunen. De site beschrijft de haven als “een witte ofifant midden in de woestijn” die enkel leefbaar is mits het afnemen van trafiek aan Karachi. Anderzijds beweert dezelfde website dat de haven een essentieel knooppunt is in de strijd om “Pipelinistan”.
Bronnen: Financial Times, Asia Times, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *