Jack Ma verwacht dat de 100 miljoen bestelde pakketten per dag binnen 5 tot 8 jaar toeneemt tot een miljard pakketten dagelijks. Alibaba koopt daarvoor een miljoen slimme voertuigen die de snelste weg kunnen berekenen. JD.com werkt in Shanxi verder aan het eerste landelijk gebied waar de pakketten per drone besteld worden. Ten slotte heeft SF Express een partnerschap afgesloten met UPS.
Vorig jaar werden in China 31 miljard pakketten besteld en dat is de helft van de wereldwijde hoeveelheid. 100 miljoen pakketten bestellen per dag blijkt onvoldoende, aldus Alibaba-baas Jack Ma. Deze week voorspelde hij op de 2017 Global Smart Logistics top te Hangzhou dat binnen 5 tot 8 jaar dit aantal tot een miljard per dag zou toenemen.
Om dit aan te kunnen, heeft zijn logistiek netwerk Cainiao beslist om een miljoen slimme bestelwagens te kopen. Deze kleine slimme wagens die vervaardigd zullen worden door SAIC en Dongfeng kunnen de leveringsroute optimaliseren op basis van big data en algoritmes, aldus Cainiao-voorzitter Wan Lin op het Forum. Die voertuigen werden al in Shenzhen en in Chengdu geïntroduceerd als onderdeel van een pilootproject. Wan Lin schat dat wanneer alle slimme voertuigen binnen 10 jaar in functie zullen zijn, dit een besparing zou opleveren van 10 miljard yuan. Cainiao dat in 2015 maar 60 % van de Alibaba pakketten afleverde, zit ondertussen al aan een percentage van 81%. Het netwerk bedekt 1000 districten en kantons. Bedoeling is de levering binnen 24 uur in China’s kustgebieden ook uit te breiden naar het westelijk landsdeel.
Volgens Jack Ma zijn er maar twee oplossingen om de uitdagingen
met succes aan te gaan: investeren in spitstechnologie en het cultiveren van jong talent. Wat dit laatste aspect betreft, krijgen de koeriers van de 6 grote afleveringsbedrijven vanaf 1 juni 0,15 yuan meer per bezorgd pakketje. De 30 jarige pakketbezorger Ji die beweert 13 tot 14 uur per dag te werken, bezorgt per maand 5000 pakketten. Tot nu toe kreeg hij daarvoor 5000 yuan per maand: daar komt op 1 juni 750 yuan bij.
Tijdens het schrijven van dit artikel werd nog bekend dat Alibaba een miljard dollar gaat investeren in de voedselverdeeldienst Ele.me waarin het al een aandeel heeft. Bedoeling is beter te concurreren met Meituan Dianping dat gesteund wordt door Tencent. De omzet van de voedselverdeeldiensten zou dit jaar 7.280 miljard yuan bedragen.
Drones
Concurrerend webwinkel JD.com plant verder zijn netwerk voor levering met drones uit in de provincie Shaanxi. Het gebied heeft een straal van 300 km of de lengte van België. Naar verwachting zullen drones een vracht tot een ton kunnen vervoeren in deze moeilijk toegankelijke landbouw- en berggebieden. In China leeft nog de helft van de bevolking in landbouwgebieden. Volgens directeur Wang Zhenhui van JD Logistics zal zijn firma de eerste zijn die een drone leversysteem uittest op een dergelijke schaal. Amazon clashte met de VS-regelgever en test nu een systeem uit in het VK, maar die pakketten wegen maximum 2,3 kg.
Partnerschap
Een grote speler bij de Chinese verdeeldiensten is SF Express dat vorig jaar 31 miljard pakketten bezorgde. Van de 117.000 tewerkgestelden zijn er 80.000 koeriers. Volgens Bloomberg werkt SF Express met meer dan 15.000 voertuigen over 13.000 dienstencentra in het land. Vorig jaar had SF Express een omzet van 57 miljard yuan.
De holding heeft zopas een partnerschap aangekondigd met UPS in de vorm van een joint venture. Alan Gershenhorn van UPS voelt zich vooral aangetrokken tot het SF netwerk bij KMO’s/MKB’s. Hij verwacht dat China tegen 2020 ’s werelds grootste markt voor het leveren van bestellingen is met een omzet van meer dan 100 miljard dollar. Gedurende de eerste vier maanden van dit jaar beliepen de online afleveringen al 17% van ’s lands kleinhandel.
Bronnen: China Daily, Tech in Asia, Peoples Daily, Bloomberg. chinainternetwatch