China’s grootste zoekmachine Baidu sluit een partnership met Discovery Asia om een Chinese versie te lanceren van Discovery Channels website, terwijl Discovery Baidu voorziet van de laatste inhoud in wetenschappen en onderwijs.
Baidu heeft 60 % van de Chinese zoekmarkt, het dubbele van Google. Anderzijds bedraagt het aantal online gebruikers van video in China 220 miljoen. De laatste tijd wordt dan ook een integratie waargenomen van internet met traditionele media. Zo hebben YOUKU.com en TUDOU.com hun investeringen opgeschroefd om kanalen met film-en zakenprogramma’s aan te bieden. De samenwerking tussen Baidu en Discovery Channel situeert zich ook in de lijn van deze integratie. In het verleden verbeterde Baidu reeds de zoekmachine inzake het zoeken naar video’s. Ook had het reeds een akkoord met Viacom op het vlak van videoaanbod. In 2007 volgde video on demand. Vorig jaar kwam een doorbraak met een partnership met UiTV. Nu opent Baidu de Chinese website van Discovery Channel (discovery.baidu.com). Tot nu toe kreeg Discovery maar weinig voet aan de grond in China wegens de reglementering van buitenlandse audiovisuele diensten, beperkte zenduren en weinig publiciteit. De samenwerking zal Discovery meer bekendheid geven in China. Voor Baidu wordt het mogelijk uit te stijgen boven de pure zoekmachine en meer een merk te worden dat kennis levert.
Bron: SERIworld