Peking plaatst licht op groen voor testen 'superbus'

De zogenaamde superbus of snelle 3G-bus is volgens het blad ‘Beijing Times’ het stadium van veiligheidsbeoordeling gepasseerd om tegen eind 2011 in de praktijk te worden uitgetest. De superbus is een nieuw verhoogd vervoermiddel dat het autoverkeer onder zich laat doorrijden.
SUPERBUSHet nieuwe vervoermiddel is een uitvinding van “Shenzhen Hashi Future Parking Equipment”. De bus heeft in totaal een hoogte van 4,5 meter en rijdt op rails aan weerszijden van de weg. Het bovendek bevindt zich op een hoogte van twee meter, waardoor auto’s gewoon kunnen blijven rijden onderaan op de weg. Het vervoersmiddel wordt gedreven door een combinatie van stadselektriciteit  en zonne-energie. De  superbus rijdt aan een gemiddelde snelheid van 60 à 80 km/uur, sneller dan de huidige bussen, wat de verkeersopstoppingen met 25 à 30 % zou verminderen. Hij kan 1200 passagiers per rijtuig vervoeren en kan ook tuigen aan- of afkoppelen naargelang spits- of daluur. De kost van de bouw bij het nieuwe systeem bedraagt 50 miljoen yuan per kilometer of ongeveer één tiende van wat de metro  kost.
De voertuigen zullen gebouwd worden door de ‘South Locomotive and Rolling Stock Corporation’, en zullen eerst uitgetest worden over 6 km in het Mentougoudistrict, dat eind dit jaar start met de aanleg. Tijdens de tweede helft van 2011 staan testritten met passagiers op het programma. Nadat deze testritten één jaar uitgevoerd zullen zijn, wordt beslist of het experiment op een bredere schaal wordt uitgebreid. Testen is noodzakelijk, want enkel kleine en middelgrote auto’s kunnen rijden onder de superbus. Er gaat een alarm af wanneer een te groot voertuig probeert door te rijden. Vraag is ook hoe snel de passagiers bij een ongeval kunnen geëvacueerd kunnen worden buiten de haltes. Peking zou de superbus willen laten rijden op de lijn naar de luchthaven. Ook in andere landen zoals Indië is er interesse voor het nieuwe vervoersmiddel.
Zie ook video op You Tube (in Chinees),  CNTV (Engels)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *