Peking promoot opnieuw gebruik fietsen

Om het gebruik van de auto te ontmoedigen, wil Peking niet enkel het openbaar vervoer uitbreiden en promoten. Het bestuur wil dat de bewoners weer meer de fiets gebruiken om hun verplaatsingen te doen.
bike_beijing_5De 12 bestaande metro- en tramlijnen worden uitgebreid en er komen meer snelbustrajecten om nog meer personen uit hun auto in het openbaar vervoer te krijgen. Dit jaar wordt 80 miljard uitgetrokken om de sporen hiervoor met 140 km uit te breiden tot 368 km. In 2015 zou het metronet 561 km moeten bedragen. Er zijn reeds 300 km snelbuslijnen.  Het beleid hoopte dat dit jaar 40 % van de bevolking het openbaar vervoer zou nemen, maar het privéautogebruik steeg buiten verwachting. De trend voor het openbaar vervoer is weliswaar in stijgende lijn: van 26,3 % enkele jaren terug tot 38,9 % in 2009. Nu wordt gehoopt het percentage van mensen die naar het werk trekken met het openbaar vervoer tegen 2015 op te voeren tot 45%; 22% zou de auto gebruiken, 8 % taxi’s en 23 % de fiets.
Momenteel gebruikt slechts 19,7 % de fiets om zich naar het werk te begeven. De stad wil daarom fietspaden in ere herstellen ten nadele van de auto. Het tekort aan bewaakte fietsparking zal eveneens worden verlicht. Aan metro- en busstations komen ook meer fietsparkings. Ten slotte zal tegen 2015 op een 1000-tal plaatsen (met een totaal van 50.000 fietsen) een fiets kunnen worden gehuurd. Vermelden we nog dat de hoofdstad overweegt een milieutaks in te voeren op het bezit van auto’s, maar dit bevindt zich pas in een onderzoeksfase.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *