Voorzitter Zhang Dejiang van het Algemeen Volkscongres heeft vertegenwoordigers uit Hongkong gewaarschuwd dat hun stad haar concurrentiekracht dreigt te verliezen als niet meer de economische ontwikkeling beklemtoont wordt. Het is een feit dat de huidige havenstaking in de kaart speelt van de havens in Guangdong die overigens sterk zullen uitbreiden in de toekomst.
Zhang Dejiang is de nieuwe voorzitter van het Nationaal Volkscongres en de nummer drie binnen de hiërarchie. Tijdens de eerste vergadering met een politieke groep uit Hong Kong luidde hij de alarmklok. “Hongkong verliest zijn concurrentiekracht en zal achteruit boeren als het niet resoluut focust op de economische ontwikkeling” waarschuwde hij de 31 koppige delegatie van de Business and Professionals Alliance. De vroegere leider Deng Xiaoping aanhalend “dat ontwikkeling de enige harde waarheid is”, zei Zhang “dat enkel wanneer de economie floreert het welzijn zal verbeteren. Al de rest is kletskoek”
Blijkbaar fulmineerde Zhang tegen de liberale krachten in Hong Kong die heisa maken rond het opleggen van patriottisme in de scholen en in het politieke debat alles op alles zetten om tegen de volgende verkiezingen te streven naar een verandering van het kiessysteem tot dat van één persoon één stem. Zonder verder in details te treden zei hij dat diepgewortelde conflicten betreffende economische ontwikkeling beginnen op te duiken in de stad. Onderdirecteur Zhou Bo van het Hong Kong and Macau Affairs Office had zich vorige week al uitgelaten in een gelijkaardige zin.
De staatsecretaris voor financiën en de schatkist van Hongkong, Prof Chan Ka-keung, ontkent dat de stad zijn concurrentiekracht verliest en verwijst daarbij naar het rechtssysteem en de financiële diensten, die de stad wel degelijk verder aantrekkelijk maken. Voorzitter Andrew Leung Kwan van de Peking gezinde Alliantie ziet de opmerkingen eerder als een herinnering dan als een waarschuwing: hij is het eens dat de komende 3 jaren cruciaal zullen zijn. ‘De politieke vete over de electorale hervorming hindert onze concurrentiekracht’ aldus nog Leung Kwan. Chinawatchers geven aan dat Zhang wil dat de publieke focus van de politieke hervormingen verlegd wordt naar de economie.
Concurrentie Guangdong
De staking van de havenarbeiders in Hongkong gaat haar vijfde week in. Voorzitter Willy Lin Sun-mo van de Hong Kong Shippers’ Council stelt met lede ogen vast nu afhankelijk te zijn van afhandeling door de havens in Guangdong. Deze zitten aan hun limiet want de haven Nansha (Guangzhou) kan niet meer dan 20% van Hongkongs trafiek afhandelen.
De provincie wil echter de komende 3 jaar 55 miljard yuan besteden aan de ontwikkeling van havens, water-en spoorwegen zo meldt de website van de haven van Shenzhen. Maar liefst 28,7 miljard van dit bedrag zal naar havens gaan: de derde fase van Nansha, containerterminals in Yantian (Shenzhen), idem dito in Gaolan (Zhuhai) en een steenkoolterminal in Quanwan (Huizhou). Dit moet de containercapaciteit in Guangdong opvoeren van 10 miljoen tot 50 miljoen. Verder gaat 8,2 miljard naar waterwegen en wordt 18 miljard geïnvesteerd in het bouwen van spoorwegen die de diverse havens beter moeten ontsluiten en onderling verbinden.
Voormalig voorzitter Wong Foo-wah van de Hong Kong Logistics Association meent dat dit de havens van Guangdong competitiever zal maken en vindt dit een rechtstreeks gevaar voor Hongkong omdat deze uitbreiding zaken zal afsnoepen van Hongkong en Shenzhen (dat ook hoofdzakelijk in handen is van Hongkong-magnaat Li Ka Shing). Een ander motief voor de uitbreiding van de haveninfrastructuur in Guangzhou is dat de overheid de operator Guangzhou Port Group beter wil voorbereiden op een beursgang die al geopperd wordt sinds 2007. De concurrentie in de Parelrivierdelta zal duidelijk toenemen in de toekomst.
Bron SCMP