Het intelligent toerisme waar Peking naar streeft, houdt de uitbouw in van 4 intelligente toeristische zones en bevat ook de concepten van “intelligente hotels”, “intelligente reisbureaus” en “intelligent plattelandstoerisme”. Wat houdt dit in?
Peking wil met zijn Programma voor Intelligent toerisme dat loopt van 2012 tot 2015 een integratie verwezenlijken van moderne informatietechnologie en dito terminals zoals Gsm’s en iPads opdat de toerist gemakkelijk informatie kan vinden en zelf zijn weg uitstippelen.
In de intelligente toeristische zones verneemt de toerist niet enkel de details van het punt waar hij zich bevindt, hij leert ook via een waarschuwingssysteem of er (te) veel toeristen zijn en kan vervolgens zijn weg aanpassen.
Het intelligent hotel kent de voorkeuren van zijn klanten (bv. vegetarisch), de positie van het personeel en de toestand van voorzieningen en diensten. In een dergelijk hotel kan de klant voorzieningen als airco, licht en gordijnen controleren met knoppen. .
Het intelligent reisbureau laat de toeristen toe verschillende pakketten en diensten vrij te kiezen en biedt ook diensten aan als GPS, een waarschuwingssysteem en ook de noodoplossing. Toeristen kunnen volledig de voorwaarden van alle geboden diensten checken en beoordelen tot en met de rekening.
Een intelligent toeristisch dorp combineert alle voorgaande: de elektronische infodienst vertelt over omgeving en activiteiten; kamers kunnen geboekt via het ID van hun Gsm en wanneer ze vetrekken hoeven ze maar hun kredietkaart of gsm te gebruiken om de rekening te betalen. Er komt ook een website van Pekings intelligent landelijk toerisme waar lokale producten kunnen worden aangeschaft.
Investeringen
Ook deze week werd bekend dat vorig jaar in totaal 206 miljard geïnvesteerd werd door het Chinees toerisme. Volgens de gegevens van de National Tourism Administration investeerde de privé 39 %, de regering 25 % en staatsondernemingen 13 %. 23 % kwam van bankleningen. 18 % van de investeringen ging naar restaurants en hotels. 66 % werd besteed aan renovatie van toeristische sites, vakantieoorden of mooie landschappen. Plattelandstoerisme schiep 15 miljoen banen voor boeren. China heeft 1,5 miljoen landelijke “gites” die 600 miljoen stedelingen onthaalden en dat leverde 150 miljard yuan op.