Binnen de 5 jaar wil Beijing een tweede luchthaven bouwen omdat de huidige die al de op één na meest gebruikte ter wereld is, bijna aan zijn maximum zit. De nieuwe luchthaven zou gebouwd worden in het zuidelijke district Daxing dat grenst aan Tianjin.
Het idee van een tweede luchthaven in de hoofdstad dateert van 2002 toen nagedacht werd om de huidige luchthaven ofwel te vervangen ofwel uit te breiden voor de Olympische Spelen. Gekozen werd voor een derde terminal die 27 miljard yuan kostte en die in 2008 geopend werd. Met drie terminals is luchthaven van Beijing gebouwd om tegen 2015 ongeveer 76 miljoen passagiers aan te kunnen, maar de luchthaven bedient nu al 70 miljoen passagiers per jaar. Een studiebureau uit Hong Kong verwacht echter dat de Chinese burgerluchtvaart de komende jaren jaarlijks met 11 % zal groeien.
De tweede luchthaven maakt deel uit van het twaalfde vijfjarenplan voor de hoofdstad dat momenteel aan de gemeenteraad daar ter stemming wordt voorgelegd, aldus Dr Liu Yinchun, onderdirecteur van “Beijings Ontwikkelings-en Hervormingscommissie”. De nieuwe luchthaven die in het Daxing-district komt, zou tegen 2015 moeten functioneel zijn. Het vijfjarenplan voorziet ook in bijkomende infrastructuur zoals wegen en logistieke diensten. In de hoofdstad maken diensten nu 73 % uit van het Bruto Regionaal Product en Beijing werkt samen met steden uit de omgeving zoals Tianjin opdat deze nijverheid die wegtrekt uit de hoofdstad zouden opvangen. Ook de nieuwe locatie namelijk Lixian in het district Daxing zou in nauw overleg tussen Beijing, Tianjin en Hebei zijn uitgekozen. Het is immers de bedoeling dat de nieuwe luchthaven de ontwikkeling van de gehele regio ondersteunt. Lixian was geschikter dan twee concurrenten wegens de ideale situatie van ligging, infrastructuur, klimaat en omstandigheden voor de verkeerscontrole. Aan de bouw zou ook een prijskaartje van 15 miljard $ hangen. Hij zal 60 miljoen passagiers per jaar aankunnen. Bron SCMP