Peking wil tweede luchthaven

Peking hoopt dit jaar nog te kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe luchthaven, omdat de huidige luchthaven binnen drie jaar zijn maximumcapaciteit zal bereikt hebben. De nieuwe luchthaven zou moeten af zijn in 2015 om de druk op de huidige te verlichten.

Pekings derde teminal: twee jaar klaar en straks te klein

Pekings derde terminal: twee jaar klaar en straks te klein


Het afgelopen jaar behandelde Pekings luchthaven 65 miljoen passagiers, het vierde grootste aantal wereldwijd. De bestaande luchthaven is bedoeld om 78 miljoen passagiers op te vangen op de drie terminals en dit tot een maximum van 85 miljoen, maar heeft geen expansiemogelijkheden meer. Dus heeft het Bestuur van de burgerluchtvaart Pekings tweede luchthaven ingeschreven op een lijst van 25 prioritaire investeringen die dit jaar moeten aangevat worden en die samen 90 miljard yuan investeringen vereisen. De regering moet ook nog de bouwtoelating verlenen.
Vorig jaar werden zes nieuwe luchthavens afgewerkt, wat het totaal op 166 brengt: Tuofeng (prov. Yunnan),  Batang (Qinghai), Lindu en Saertu (Heilongjiang) en Shadi (Guangdong). Voor volgend jaar staat nog het hoogste vliegveld ter wereld  op het programma: de Nagqu Dagring-luchthaven die ligt op 4436 meter hoogte, 102 meter hoger dan de Bamda-luchthaven in Tibets Qamdo prefectuur. Nagqu wordt een Tibetaans logistiek centrum, want het is ook een stopplaats van de trein naar Lhasa.
Ontvangst op Tibetaanse luchthaven

Ontvangst op Tibetaanse luchthaven


De luchtvaartindustrie vervoerde het afgelopen jaar 230 miljoen passagiers en 4,4 miljoen ton vracht, wat respectievelijk 19,7 % en 9,3 % meer is dan het jaar voordien. Er werd 12 miljard yuan winst gerealiseerd, waar er vorig jaar nog 31 miljard verliezen waren. Voor dit jaar worden 260 miljoen passagiers verwacht. Het afgelopen jaar groeide China’s luchtvloot “maar” met 158 vliegtuigen, 40 minder dan gepland.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *