Tegen 2015 wordt verwacht dat Peking 7 miljoen wagens telt die aan een gemiddelde ‘snel’-heid zullen rijden van 15 km/uur of deze van een geoefende jogger, aldus het Beijing Transportation Research Center.
Gedurende het eerste semester dit jaar nam Pekings autopark dagelijks toe met 1900 voertuigen. Dit is het equivalent van het totale aantal in Hebeis hoofdstad Shi Jiazhuang. Momenteel rijden 4,5 miljoen voertuigen op Pekings wegen. Reeds in 2002, toen de stad er 1,8 miljoen telde, werd voorspeld dat de limiet bijna bereikt werd. Ondertussen werden stappen gezet inzake het verbeteren van de wegeninfrastructuur, het ontwikkelen van het gemeenschappelijk vervoer en het meer intelligent maken van het verkeer.
Het nam 3 jaar en 9 maanden in beslag om het aantal voertuigen te verhogen van 2 tot 3 miljoen en nog eens 2 jaar en 7 maanden om de vier miljoen te bereiken. In Tokio daarentegen duurde het 12 jaar om het aantal van 3 miljoen tot 4 miljoen te verhogen. Daarnaast leggen de auto’s in Peking meer kilometers af dan in andere grote steden: in Peking bedraagt het jaarlijkse gemiddelde 15.000, anderhalf het aantal uit London en het dubbele van Tokio. Toch bedraagt 40 % van de trips minder dan 5 km. Volgens de plannen kan Pekings wegeninfrastructuur idealiter 6,7 miljoen auto’s aan. Verwacht wordt dat de 7,5 miljoen verwachte wagens in 2017 maar rijden aan een gemiddelde van 15 km/uur.
Experten vragen dat de parkeergelden worden opgetrokken opdat het wagengebruik zou verminderen. Ondertussen probeert het stadsbestuur het gebruik van het gemeenschappelijk vervoer tegen 2015 op te trekken tot 65 % van alle transport.