Zowel de stad Guangzhou (Kanton) als Suzhou hebben hun plannen voor de komende 5 jaren bekend gemaakt. Kanton matigt de economische groei, treft veel maatregelen om het welzijn van de bevolking ter verbeteren en voorziet aardig wat geld voor metroaanleg. Suzhou wil hoofdzakelijk diensten als logistiek en toerisme aanwakkeren.
Na Shenzhen en een drietal metropolen, is het de beurt aan Guangzhou en Suzhou om hun vijfjarenplan openbaar te maken. Guangzhou vermindert de economische groei gedurende het komende vijfjarenplan van 12,5 % tot 8 %. De economie verdubbelde weliswaar gedurende het vorig vijfjarenplan, maar de inkomens stegen gedurende die periode “enkel” met 67% . Nu worden tien doelstellingen voorop gezet inzake het verbeteren van de levensstandaard van de bevolking, het bestrijden van de inflatie en het bouwen van meer toegankelijke huisvesting. De stad wil in het arme noordelijk gedeelte het inkomen minstens optrekken tot 5000 yuan tegen volgend jaar. Tezelfdertijd wil het bestuur 68.700 sociale woningen afwerken en de bouw opstarten van nog een reeks van 43.000 in 20 projecten die 8,9 miljard yuan zullen kosten. Tegen eind dit jaar moeten 77.177 gezinnen die dit vroegen in 2008, onderdak zitten.
Guangzhou trekt ook 63 miljard uit voor spoorinfrastructuur: 3 nieuwe metrolijnen worden voorzien naast de bestaande 8, er komt een intercity-verbinding naar Dongguan en Shenzhen evenals een spoorverbinding met de oostelijke stad Shantou. Ook in Nansha komt een tramverbinding met Jiangmen, Foshan en Jiangmen. Naar verluidt zou de “Nationale ontwikkelings-en hervormingscommissie” ook een supersnelle treinlijn van 372 km hebben goedgekeurd die Shenzhen over Nansha verbindt met Zhongshan en Jiangmen tot Yangjiang en Maoming in westelijk Guangdong.
Suzhou
Een ander verhaal blijken de plannen van Suzhou die reeds tot de rijkste steden behoort. Volgens vice-burgemeester Huang is de gouden tijd van low-techproductie voor de export voorbij. De uitbreiding van de nijverheid domineerde alles, maar nu herdefinieert Suzhou zichzelf. Traditioneel staat de stad bekend als een culturele stad met een mooi leefmilieu. Niettegenstaande Suzhou met zijn vele tuinen vorig jaar 70 miljoen bezoekers ontving, bedroegen de inkomens uit toerisme maar 5,2 % van het BRP. Nu de supersnelle treinlijn met Shanghai af is, wil Suzhou meer bewoners uit Shanghai aantrekken voor weekend-toerisme. Huang wil ook dat het percentage van de dienstensector elk jaar verhoogt, zodat Suzhou beter bekend wordt als Shanghai’s achtertuin. De high-tech tech mag blijven. Ook logistieke diensten als transport en opslag worden gestimuleerd. Suzhous speciale zone die samen met Singapoer bestuurd wordt streeft naar een beursnotering.